Ludzie próbują na różne sposoby kontrolować swoje myśli i stany emocjonalne. Myślą, że jeśli nie są zawsze szczęśliwi, to coś jest z nimi nie tak. A radość to tylko jedna z wielu emocji, których doświadczamy na co dzień. Bardziej realistycznym celem od bycia zawsze szczęśliwym, jest pozostanie w kontakcie ze wszystkimi emocjami i bycie autentycznym. Zrób miejsce także na niekomfortowe stany emocjonalne, bo to w dyskomforcie drzemie największy potencjał.

Jak żyć pełnią życia?

Nie walcz z uczuciami i myślami, kontrolowanie ich powoduje cierpienie

Nadając swoim myślom i uczuciom większe znaczenie niż to konieczne, tracimy mnóstwo czasu, wysiłku i energii w reagowanie na nie, odpychanie ich, pozbywanie się ich, zwalczanie. Walka powoduje cierpienie. Myśli na każdego mają duży wpływ, jednak to tylko ciąg słów. Zamiast z nimi walczyć, uciekać od nich, przetrawiać je, analizować, można pozwalać im, by robiły swoje, trzymać je lekko, obserwować, ale nie pozwalać, by decydowały o działaniu. Zamiast zastanawiać się, czy to źle, czy dobrze, że czujemy dyskomfort, lepiej przyjąć, że tak teraz jest, a zachowania angażować w to, co ulepsza nasze życie. Przeciwieństwem walki i próby kontrolowania uczuć, emocji, wspomnień jest akceptacja, czyli gotowość, by doświadczać różne stany, nie tylko pozytywne.

„Klienci często nie rozumieją, czym jest akceptacja. Zazwyczaj myślą, że akceptacja oznacza rezygnację, tolerancję, zaciskanie zębów i wytrzymywanie czegoś czy nawet lubienie tego. (…) Chodzi o gotowość posiadania swoich myśli i uczuć takimi, jakie są w tej chwili.

  • Pozwól tej myśli tu być.
  • Odpuść walkę z tym uczuciem
  • Przestań marnować energię na to , by je odepchnąć;” R Harris

Akceptowanie wszystkich stanów emocjonalnych korzystnie wpływa na samoocenę i samoakceptację, przestajemy uważać, że jest w nas coś do wymiany, gdy nie myślimy i nie czujemy tego, co zgodnie ze swoimi wyobrażeniami, powinniśmy. Np. wiosną miałam mieć tyle energii, a ciągle chodzę zmęczona. Wszystko się układa, a ja kipię ze złości i nie wiem dlaczego. Narzucanie sobie, jak powinniśmy się czuć, rodzi rozczarowanie sobą, jeśli tego nie wypełnimy. Lepiej przyjąć to, co jest.

Nie stawiaj warunków, jak powinna przebiegać relacja, byś ty czuła się szczęśliwa

Jeśli omijasz pewnych ludzi szerokim łukiem, by cię nie zdenerwowali, bo są krytyczni, ograniczasz swoje życie i zasiewasz w nim lęk. Czy nie łatwiej dopuścić złość, która pojawia się na skutek czyjegoś zachowania? Sama emocja nie krzywdzi ani nas, ani innych, po prostu trwa tak długo, jak to konieczne, by nas chronić, a potem przemija. Za chwilę może zastąpić ją zaciekawienie lub rozbawienie. Dopuszczanie wszystkich myśli i akceptowanie wszystkich emocji przywraca wolność, bo nie ma się czego obawiać.

„Często kapitulujemy wobec osób, miejsc, zajęć czy sytuacji, gdy nie podobają się nam myśli i uczucia, jakie te osoby, miejsca, zajęcia czy sytuacje w nas wywołują-rezygnujemy z nich, unikamy ich, odsuwamy na później zajmowanie się nimi lub wycofujemy się.” R Harris

Czasem rezygnujemy z własnych granic, by nie zburzyć spokoju lub nie narazić się na odrzucenie. Odmawianie jest bolesne i stresujące, więc wolimy zgodzić się, nie wychylać.

„Tak więc pozostaje pytanie, czy chcesz zrobić miejsce dla tych uczuć zdenerwowania i roztrzęsienia, jeśli będzie to konieczne, żeby być taką (…), jaką naprawdę chcesz być.” R Harris

Krytyczna osoba pokazuje tylko, że źle czuje się ze sobą, świadczy to o niej, nie o tobie. Ludzie najczęściej nas atakują, gdy czują się zagrożeni lub zazdroszczą nam czegoś, ale to ich bagaż, nie nasz. Nie musisz w napięciu czekać na ich ruch. Jeśli żywisz przekonanie, że możesz być szczęśliwa dopiero, gdy zostaniesz zaakceptowana przez konkretne osoby, oddajesz swoje samopoczucie w ich ręce.

„Miłość i szacunek innych są ważne. Mogę ich poszukiwać, ale nie są one niezbędne do życia. Jeśli ich nie zdobędę, nadal mogę być szczęśliwym człowiekiem.” Malwina Huńczak

Angażuj się w działania, które wzbogacają twoje życie

Gdy godzinami analizujemy, kto coś powiedział, zabieramy sobie energię na konstruktywne działania, oddajemy innym kontrolę nad sobą. A przecież jest tyle dobrych, interesujących rzeczy do zrobienia! Nie pozwól, by analizowanie przeszłości stało się wymówką, by nie budować i nie ubogacać swojego życia. Nie pozwól, by wymówki ograniczały twój rozwój i stały na drodze do zmiany:

 -„Zrobię to, gdy będę miała więcej czasu/energii/ pieniędzy.”

-„Jestem zbyt zajęty/zmęczona/niespokojny/przygnębiona.” R Harris

Umysł będzie podrzucał różne myśli, można działać mimo tych myśli, jeśli nie uznamy ich za fakty, a jedynie za zbitek słów, któremu nie musimy dać się pochłonąć lub w nie bezkrytycznie uwierzyć. Warto zadać sobie pytanie, czy konkretna myśl zbliża mnie do pełnego wartościowego życia? A może lepiej pozwolić jej przejść niezauważonej?

Licz się z dyskomfortem, który pojawia się tam, gdzie dzieje się coś znaczącego. Zmiany często wiążą się z dyskomfortem, próbując go uniknąć, ograbiamy się z pełnego, bogatego życia.

„Zmiana zazwyczaj wzbudza niewygodne uczucia-najczęściej jest to niepokój. Jeśli nie chcemy zaakceptować takiego dyskomfortu, to nie pójdziemy naprzód.” R Harris

Działania wzbogacające twoje życie, to te zgodne z twoimi wartościami. Działając w zgodzie z nimi możesz utrzymać wysoki poziom motywacji. Oddalenie od wartości to jeden z częstych powodów, dla których rezygnujemy z ubogacania swojego życia.

„Dlaczego w ogóle zawracamy sobie głowę tymi różnymi staraniami? Kiedy tracimy kontakt z wartościami leżącymi u podstaw celu-gdy cel nie wydaje się znaczący ani ważny-tracimy motywację.” R Harris

Na drodze do pełnego przeżywania swego życia stoją także zbyt wygórowane cele.

„Jeśli nasze cele przekraczają nasze zasoby, to albo się poddamy, albo poniesiemy porażkę. Do niezbędnych zasobów można zaliczyć umiejętności, czas, pieniądze i zdrowie.” R Harris

Na drodze do wprowadzania zmian stoi też zbytnie intelektualizowanie, które często zastępuje działanie. Godzinne rozmyślania, rozważanie wszystkich za i przeciw nie zastąpią próbowania.

jak żyć pełnią życia

Marta Szyszko

na podstawie:

jak żyć pełnią życia

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments