Takeitizi.pl

kobiece slow life

jak zerwać z nawykami
wellness

Jak zerwać z nawykami? 4 podpowiedzi

Masz dość, że tyle czasu marnujesz w mediach społecznościowych przez co brakuje ci go dla bliskich i na relaks, albo nie jesteś z siebie dumna, gdy pochłaniasz kolejne ciastko? Nasze życie zależy od naszych myśli, bo to one wpływają na czyny. Możesz przestać oddawać się zgubnym nawykom, jeśli zaczniesz od uporządkowania myśli. 

„To naturalne, że lubi się to, co przyjemne, na przykład słodki deser jedzony z przyjaciółmi. Problem pojawia się wtedy, gdy przechodzimy od lubienia do chcenia, od radowania się wspólnym posiłkiem do nalegania na ostatni kawałek ciasta.” R. Hanson

Jak zerwać z nawykami? 4 podpowiedzi

Wróć od chcenia do lubienia

Można coś lubić, ale tego nie chcieć za wszelką cenę.

„Wyobraź sobie człowieka przy jednorękim bandycie, który wrzuca do automatu monety, a następnie pociąga za dźwignię-i tak bez końca. Widziałem w kasynach wiele takich osób. Zazwyczaj wyglądają na zmęczone i znudzone, uśmiechają się rzadko, przy okazji sporadycznych wypłat. Można u nich zaobserwować kompulsywny upór, lecz mało radości. Chcą grać dalej, ale nie sprawia im to przyjemności (nie lubią tego).” R. Hanson

 „lubienie bez pragnienia to niebo, ale pragnienie bez lubienia to piekło.” R. Hanson

„Przejście od lubienia do chcenia wyznacza punkt krytyczny (…) między zasadniczym uczuciem pełni i równowagi, a poczuciem, że czegoś brakuje, że coś jest nie tak. Wyjątkowo korzystnie jest uświadamiać sobie to przejście w czasie rzeczywistym. Można wtedy cofnąć się do zwykłego lubienia, wykorzystywać okazje i cieszyć się przyjemnościami, nie dodając do tego stresu związanego z chceniem.” R. Hanson

„Obserwuj, jak twój umysł pozostaje otwarty i elastyczny. Zauważaj, że możesz się czymś cieszyć bez stresującej determinacji, by tego chcieć. Poznaj doznanie przyjemności (delektowania się posiłkiem, śmiania się z przyjaciółmi), a jednocześnie pozwól odejść wszelkim związanym z nim pragnieniom. (…) Na przykład bądź uważny wobec tego, jak odczuwasz pilność, presję, spięcie, parcie, wymaganie, przymus, głód lub uzależnienie.” R. Hanson

„Pojawianie się chcenia w świadomości samo w sobie nie jest problemem. To naturalne, że się chce. Problemem jest to, że takim doświadczeniom nadajemy specjalne prawa i przywileje oraz pozwalamy im nas kontrolować. Samo istnienie doświadczenia nie oznacza, że musisz coś zrobić.” R. Hanson

Uświadom sobie, że czynność, która cię kusi, wcale nie będzie aż tak nagradzająca, jak ci się teraz wydaje

Czynność, którą chcemy wykonać, rzecz, którą chcemy posiadać, wcale nie okaże się po fakcie tak nagradzająca, jak nam się wydaje, w momencie, gdy jej pragniemy.

„Rozważając rozmaite możliwości wyboru, ciesząc się na jakieś wydarzenie lub myśląc o jakimś konkretnym celu, z uważnością podchodź do oczekiwanych nagród, które zapowiada twój umysł. Zauważaj potem, jak wyglądają prawdziwe nagrody. Najczęściej są skromniejsze, niż sobie obiecywałeś. W dodatku, nawet jeśli doświadczenie odpowiada twoim oczekiwaniom, to ostatecznie i tak się kończy. Posiłek był smaczny, nowy sweter wyglądał dobrze, zakończenie projektu w pracy było opłacalne-ale doświadczenie minęło. I co teraz?

Są osoby, które przechodzą od jednej przyjemności do drugiej, od jednego zakupu do drugiego, w nadziei, że w końcu poczują się syci, a tak naprawdę nie potrafią zapełnić braku.

Przewidywane nagrody często rozczarowują, a nawet najlepsze doświadczenia nie trwają wiecznie. Te dwa fakty mogą wywołać przewlekłe wrażenie, że czegoś brakuje, że czegoś chcemy. To popycha nas do szukania nowej błyskotki, nowego doświadczenia.” R. Hanson

Uświadom sobie, że to, co masz, wystarczy

Dobrze by było mieć więcej… ale przecież poczucie, że wystarcza, jest już obecne. (…) puść chcenie czegokolwiek więcej.” R. Hanson

Ludzki mózg wciąż szuka czegoś więcej.

„W „autochceniu” zakorzenione jest jednak również uczucie zniecierpliwienia i delikatne poczucie, że ta chwila-każda chwila-nie jest pełni satysfakcjonująca. Głód coraz to nowych rzeczy odciąga nas od doceniania tego, co już mamy, i popycha ku pragnieniu tego, czego nam brak. To przykre, że notorycznie szukamy satysfakcji z poczuciem wiecznego nieusatysfakcjonowania, które sprawia, że całkowite zadowolenie znajduje się zawsze poza naszym zasięgiem.” R. Hanson

Im więcej przyjemności dostarczasz sobie na poziomie myśli, praktykując wdzięczność, odpoczywając, relaksując się z książką, grając w grę planszową z bliskimi, tym mniejsza pokusa, by szukać niezdrowych przyjemności na zewnątrz.

Wybaczaj sobie, gdy na początku drogi, wrócisz do starego nawyku i staraj się dalej

To naturalne, że gdy próbujemy zmienić niezdrowy nawyk, wracamy do starych przyzwyczajeń. Nie oznacza to jednak, że po pierwszej chwili słabości mamy się wycofać.

„Od tygodnia jestem na diecie. Wczoraj poległem i zjadłem pyszny kawałek tortu. Przez sześć dni udało ci się przestrzegać zobowiązania i ograniczyć liczbę spożywanych kalorii. Pamiętaj, że nawrót zachowań stanowiących problem jest normą, a nie wyjątkiem, dlatego warto doceniać każdy krok w pożądanym kierunku. Zjedzenie jednego kawałka tortu nie przekreśla sześciu dni diety.” K. Ambroziak, A. Kołakowski, K. Siwek

Marta Szyszko

fragmenty z książek:

rezyliencjaJak zerwać z nawykami

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments