Takeitizi.pl

kobiece slow life

DSC_0187
przemyślenia

Umiarkowanie to słowo klucz

W życiu liczą się małe zwycięstwa: że odgoniłam dziecko od tableta, zamiast wpaść w tym w czasie w amok Facebooka. Zjadłam batona z suszonych bakalii zamiast rzucić się na blachę sernika. Przyjęłam na klatę dyskomfort, pustkę nudę, monotonię i nauczyłam się z tym żyć, zamiast szukać mocnych wrażeń i szybkiego, acz szkodliwego antidotum. Umiarkowanie to słowo klucz.

„Wiele moich klientek to kobiety, które starają się łączyć macierzyństwo z karierą zawodową. Często nakładają one na siebie zbyt wiele obowiązków, a gdy czegoś nie zrobią lub nie skończą jakiejś pracy na czas, są niezadowolone z siebie. Sposobem na tę presję, którą same sobie narzucają, jest nie brać na siebie więcej, niż są w stanie zrobić w czasie, który mają do dyspozycji.” B. Tracy

„Nie oczekuj, że uda ci się sięgnąć gwiazd, nie planuj dnia w taki sposób, jakby doba miała sześćdziesiąt godzin.” G. Jacob, H. Van Genderen, L. Seebauer

Przyjęłam na klatę tęsknotę i to, że nie będzie lżej. Nie musi. Może boleć, jeśli boli w słusznej sprawie. W cierpliwym znoszeniu bólu, w drobnych zwycięstwach, w porządku w sobie i wokół siebie, jest jakaś magia. Radość, satysfakcja i duma z siebie.

Lubię mówić sobie: Poczekaj.

Zanim coś zrobisz. Poczekaj.

Zanim coś powiesz. Poczekaj.

Zanim oddasz się zakazanym myślom i popłyniesz. Poczekaj.

I czekam. Pokusa mija.

Przychodzi spokój, kontrola nad sytuacją.

Bo przecież można podjąć działanie, gdy ma się pewność, że jest stuprocentowo dobre.

„Impulsywne zachowanie polega na działaniu pod wpływem chwili bez myślenia o możliwych negatywnych konsekwencjach własnego postępowania.”  G. Jacob, H. Van Genderen, L. Seebauer

„Dzięki świadomości i stanowczości możesz wypracować nowe, lepsze metody myślenia i reagowania.” B. Tracy

Bo zawsze można odmówić, rozważyć coś, zareagować spokojem na cudzą huśtawkę i nie wsiadać z nim na nią, by nie dać się odciągnąć od swojego życia, chyba że tego właśnie sobie życzysz.

„Jeżeli wierzysz, że jesteś dobrym człowiekiem, będziesz oczekiwać od innych, aby cię dobrze traktowali. A ludzie będą odpowiednio reagowali na twoje oczekiwania-świadomie i nieświadomie, bez względu na to, czy o nich wiedzą, czy nie.” B. Tracy

Możesz mówić innym: poczekaj-na odpowiedź, na spotkanie, na decyzję. Tak osiągniesz wolność. Tak ochronisz siebie, nie krzywdząc innych, a jedynie zaznaczając swoją obecność, że też masz uczucia, potrzeby. Gdy ktoś chce ci udzielić rady, krytykuje twoje wybory, możesz z największym szacunkiem i spokojem powiedzieć-w zasadzie nie jestem ciekawa twojej opinii.

„Twój świat zewnętrzny obejmujący twoje relacje z ludźmi, jest lustrzanym odbiciem tego, co czujesz do siebie. Im bardziej lubisz i szanujesz samego siebie, tym bardziej lubisz i szanujesz innych.” B. Tracy

„Pomaganie innym jest ważne. Aby móc to robić, trzeba także zadbać o siebie. Odpowiedzialne wywiązywanie się z zadań jest ważne. Jednak aby zachować w życiu zdrową równowagę, muszę czasami pozwalać sobie na przyjemności.” G. Jacob, H. Van Genderen, L. Seebauer

Można pokonać lenistwo i uporządkować górę prania, która rosła i rosła, choć to nudne, a szybka przyjemność kusi. Można dać sobie prawo do odpoczynku z miłości do siebie i by spotkać siebie, zamiast uciekać z jednego zajęcia w inne.

„W trybie szczęśliwego dziecka odczuwamy więź i bliskość z ludźmi. (…) ważne jest zauważanie u siebie potrzeby zabawy i oderwania od codzienności. (…) To pozwoli ci zrównoważyć chwile stresu i frustracji. (…) Bez trybu Szczęśliwego Dziecka byłaby narażona na problemy psychiczne, takie jak wypalenie zawodowe lub depresja. Gdyby miała silny tryb Karzącego Rodzica, nie pozwalałaby sobie na zabawę. Równowaga w jej życiu zostałaby zaburzona i (…) mogłaby wpaść w błędne koło stresu i wyczerpania.” G. Jacob, H. Van Genderen, L. Seebauer

Ten stan pełnego zadowolenia z siebie na ogół nie trwa długo. Prędzej czy później człowiek wpada w sidła pokusy, ulega słabości. Co wtedy robić? Wybaczyć sobie i zacząć od nowa.

„Nie żądaj od siebie zbyt wiele i wybaczaj sobie, jeśli zdarzy ci się wrócić do starych wzorców zachowania-nikt nie jest doskonały i nie wszystko udaje się za pierwszym razem. Najważniejsze to wytrwać w dążeniu do celu.”

„Pamiętaj, że zmiana zawsze dokonuje się małymi krokami. Zacznij od zmiany jednej drobnej rzeczy i potem przejdź do kolejnej.”

„Tryb Zdrowego Rodzica-to część ciebie, która wszystko nadzoruje, ustala priorytety, pozostaje w kontakcie z rzeczywistością, akceptuje twoje potrzeby i znajduje równowagę między nimi a potrzebami innych ludzi. Wszystko to wymaga wiele wysiłku i nikt nie jest w stanie być w tym trybie przez cały czas.” G. Jacob, H. Van Genderen, L. Seebauer

Marta Szyszko

DSC_0187

na podstawie:

uwierz w siebie i działajemocjonalne-pulapki-przeszlosci-jak-przelamac-negatywne-wzorce-zachowan.1.1552385299

Przeczytaj także:

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments