Takeitizi.pl

kobiece slow life

jesień w parku
wellness

Jak rozwijać pozytywne emocje?

Wdzięczność, przyjemność, poczucie sukcesu pozwalają rozwijać pozytywne emocje. Nawet jeśli w dzieciństwie niewiele było na nie miejsca i dziś czujesz, że przygniata cię negatywny bagaż, możesz kształtować swój mózg do odczuwania szczęścia. 

Jak rozwijać pozytywne emocje?

Pozwól sobie na przyjemność

„Większość ludzi goni za przyjemnością w takim pośpiechu, że przebiega obok niej.” Kierkegaard

„W kulturze ciągłego zabiegania trzeba podjąć celowy wysiłek, żeby zwolnić i cieszyć się przyjemnością.” R. Hanson

Na szczęście nie trzeba ciężko zapracować, wystarczy go nie przegapić. Może to być trzymanie dziecka za rękę, zapach pomarańczy i goździków, który przywołuje święta, poznanie interesującego faktu, śmiech z przyjacielem, łyk wody gdy jesteś spragniona, świadomość, że przezwyciężyło się trudności i ukończyło zadanie.

„Do naszych przyjemności należą choćby piękne widoki, fascynujące koncepcje i czas dobrze spędzony z innymi ludźmi. (…) Już sam prosty fakt, że ludzie żyją, jest powodem do radości.” R. Hanson

Jeśli chłoniesz, uwewnętrzniasz przyjemności, koncentrując się na nich przez około minutę:

„z biegiem czasu będziesz odczuwał coraz większe zadowolenie, które zacznie promieniować z głębi ciebie. To pomoże ci ograniczyć pragnienie przyjemności z zewnątrz. (…) Zdrowe przyjemności wypierają te niezdrowe.” R. Hanson

Na drodze do odczuwania przyjemności stoją nam różne nieuświadomione blokady, np.

„Ktoś może wierzyć, że jego rolą jest dopilnowanie, by inni czuli się dobrze, a nie on sam.” R. Hanson

Możemy też hamować się przed odczuwaniem przyjemności, bo łączymy ją ze wstydem, lękiem przed krytyką za wywyższanie się, przed wyśmianiem lub przed skarceniem, że tyle jest do zrobienia, a my tracimy czas na głupoty. Możemy czuć się niezręcznie, przejawiając radość, gdy inni tego nie potrafią i przyjmują postawę cierpiętniczą. Skoro inni cierpią, hamujemy własną radość, by być lojalni. Stopujemy też siebie: jak mogę być radosna, skoro na świecie tyle cierpienia?

Ty też zasługujesz na przyjemności. Często nie robimy na nią miejsca, ponieważ jest sporo spraw, które nas martwią i dołują. Możemy jednak wpuścić promienie przez szare, przykurzone okna.

„Mogłoby się wydawać, że w życiu pełnym bólu nie ma miejsca na żadną przyjemność. Gdy jednak potrafisz zaakceptować fakt istnienia bólu (…) wówczas robisz więcej miejsca na przyjemności.” R. Hanson

Odczuwanie przyjemności wzmaga sprawczość.

„Już samo odczuwanie przyjemności jest wyrazem poczucia sprawstwa. Nawet w najtrudniejszych chwilach można znaleźć okazje do najprostszych przyjemności. (…) Im trudniejsze jest życie, tym istotniejsze jest doświadczanie oraz uwewnętrznianie (…) przyjemności.” R. Hanson

Pielęgnuj poczucie sukcesu

„Strach przed porażką bywa silniejszy u osób, które dorastały w atmosferze krytycyzmu, nawet jeśli były otoczone miłością. Jest też silniejszy wtedy, gdy (…) gospodarka stara się trzymać ludzi w kołowrotku dla chomika, przez co prawdziwy sukces ciągle znajduje się nieco poza zasięgiem. Zarobiłeś pierwszą w życiu stówę? To droga do pierwszego tysiąca. Zarobiłeś tysiąc? Cóż, Iksiński zarobił dziesięć tysięcy. Dostałeś awans? Dąż do kolejnego. Wygrałeś zawody? Lepiej to powtórz w przyszłym roku. Pracuj ciężej, siedź po godzinach, dawaj z siebie sto dziesięć procent… Wszystko to ciągle za mało. Wyznaczniki sukcesu wciąż się oddalają.” R. Hanson

Wmawia się nam, że aby zaspokoić swoje potrzeby, musimy zdobyć się na wielki wysiłek. Aby zasłużyć na akceptację, musimy posiadać luksusowe rzeczy, by przynależeć do określonej grupy. By zaspokoić podstawowe potrzeby: bezpieczeństwa, więzi, satysfakcji, od których zależy nasz dobrostan, nie potrzeba tego wszystkiego. Człowiek potrzebuje bezpieczeństwa, ale nie musi mieć najnowszego samochodu. Aby czuć się komfortowo, nie trzeba mieć markowych butów,  tak naprawdę wystarczy, by nie chlupała w nich woda i były ciepłe.

„Ponieważ setki razy dziennie naprawdę przechodzi od jednego sukcesu do kolejnego, masz pełne prawo czuć się człowiekiem sukcesu. Konsekwentnie staraj się zauważać choć niektóre z wielu celów, które codziennie osiągasz. Bądź uważny wobec sukcesów w postaci małych wyników, takich jak przygotowanie posiłku, (…) poczytanie dziecku. (…) Przywołaj w myślach małe cele w postaci wyniku, który już dzisiaj osiągnąłeś, takie jak wstanie z łóżka, wypicie wody, czy wykonanie zadań w domu lub w pracy.” R. Hanson

Nie świętujemy sukcesów, nie zatrzymujemy się na nich, tylko skupiamy na porażkach.

„Na dłuższą metę jednak negatywne emocje niszczą ludzi i obniżają wydajność.” R. Hanson

Przegapiamy w ciągu dnia wiele okazji, by docenić siebie za to, co robimy właściwie. Nie potrzeba czegoś wielkiego, by pielęgnować w sobie poczucie sukcesu. Doceniaj każdą drobną czynność, którą zrobiłaś tak, jak zaplanowałaś, może to być obranie ziemniaków.

Rosnące wymagania innych utrudniają samoakceptację. Gdy nie jesteś doceniana-obniża to twoje poczucie własnej wartości, dzieje się tak, gdy gdy ktoś ma zbyt wysokie wymagania i nie dostrzega naszych starań. Nie przeszkadza to jednak temu, byś doceniała siebie, nawet za drobne starania i sukcesy.

„Ze względu na negatywne nastawienie mózgu zauważamy, że nie udało nam się osiągnąć jakiegoś celu, a jednocześnie umyka nam to, że po drodze zrealizowaliśmy setki innych. Szukaj w ciągu dnia okazji do tego, by poczuć, że osiągnąłeś wiele celów. Chłoń te doświadczenia oraz wykorzystuj je do kompensowania i leczenia poczucia porażki lub niższości.” R. Hanson

Praktykuj wdzięczność

Praktykowanie wdzięczności pozytywnie wpływa na poczucie własnej wartości. Pozwala poczuć się dobrze tu i teraz, napełnia cię spokojem, optymizmem, szczęściem, osłabia depresję, zazdrość, niepokój. Poprawia sen, relacje z innymi, zdolność do wybaczania i obdarowywania innych, zmniejsza samotność.

„Mamy (…) skłonność do tego, by czuć się źle, kiedy wydaje się, że to inni radzą sobie lepiej od nas. Korzystając z mediów społecznościowych porównujemy cały film naszego życia (którego realia znamy aż nadto boleśnie) ze starannie zmontowanymi, wspaniałymi kadrami z filmów innych osób, a wtedy łatwo o rozczarowanie, poczucie niższości i zazdrość. (…) Całe dobro w twoim życiu pozostaje dobrem nawet wtedy, gdy ktoś inny także ma coś wspaniałego. Wiedz też, że ludzie, którym się poszczęściło, również cierpią.” R. Hanson

Wdzięczność to dziękowanie za coś. Każdy ma powody do wdzięczności. Docenianie tego, że żyjesz, docenianie ciepłego, smacznego posiłku, docenianie świeżego powietrza i pięknych okoliczności przyrody, docenianie towarzystwa życzliwej osoby. Nie trzeba ograniczać się z praktykowaniem w wdzięczności do momentu, aż rozwiążemy wszystkie problemy.

„Możesz pozwalać złemu być, a jednocześnie wpuszczać dobre.” R. Hanson

„Postawa dziękczynna nie oznacza minimalizowania kłopotów, chorób, straty czy niesprawiedliwości ani zaprzeczania im. Polega ona na docenianiu tego, co także prawdziwe, na przykład kwiatów i słońca. (…) Pamiętaj, że możesz przyjąć postawę dziękczynną, a jednocześnie wyraźnie widzieć to, co może się nie udać.” R. Hanson

Marta Szyszko

jesień w parku

na podstawie:

rezyliencja

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments