Takeitizi.pl

kobiece slow life

stres
wellness współpraca z partnerami bloga

Jak radzić sobie ze stresem? Zmniejsz oczekiwania, zacznij odpoczywać, uprawiaj sport

Stres pojawia się wtedy, gdy wymagania, które stawiasz wobec siebie, przekraczają twoje możliwości. Jeśli masz poczucie, że nie spełniasz oczekiwań swoich lub otoczenia, narażasz się na stres. Nietrudno o to, bo jak się okazuje, że na obiad kupujesz w pośpiechu mrożoną pizzę i w ferie nie zabrałaś dzieci na lodowisko, wpadasz w gigantyczne poczucie winy. Zamiast spytać siebie, na co masz ochotę, odhaczasz listę wygórowanych standardów i powinności. Wieczorem jest ci już wszystko jedno, czy zdążysz coś zjeść, byleby w spokoju dokończyć pracę. Jak radzić sobie ze stresem?

STOP! Jakiś czas możesz funkcjonować na najwyższych obrotach, ale jeśli nie zaczniesz dbać o siebie, odpoczywać, rozładowywać stresu, np. uprawiając sport, nie tylko negatywnie odbije się to na twojej produktywności, ale też na relacjach z bliskimi i samopoczuciu.

Aby być aktywną i lepiej radzić sobie ze stresem, skorzystaj z promocji do 50% na odzież sportową marki 4F, przygotowaną przez sklep-presto:

stres

Jak nie dopuścić, by stres zawładnął twoim życiem? Jak radzić sobie ze stresem?

Ustanawiaj realistyczne cele

Przyczyną stresu może być nieadekwatne ocenienie swoich możliwości, ale też nierealistyczne myślenie o tym, co jest w twoim zasięgu.

„Stres pojawia się wtedy, gdy twoje zasoby rzeczywiście są za małe lub wymagania okazują się zbyt wygórowane. (…) Ale stres powstaje także przez to, że niewłaściwie postrzegasz własne możliwości lub oczekiwania wobec siebie.” (Magdalena Staniek)

Jeśli masz wobec siebie nadmierne oczekiwania, oceniasz swoje starania wciąż jako niewystarczające. W dobie przekazu, że kobieta może realizować się na wielu płaszczyznach, trudno przyznać sobie prawo do słabości i do odpoczynku, żeby nie mieć poczucia winy nad traconym czasem. Ponadto zapewnia się kobiety, że mogą mieć wszystko, niemal od ręki. Prosperujący biznes, czas dla rodziny, zadbane ciało. A jeśli tego nie mają, to coś z nimi jest nie tak. Porównujemy swoje ciała z kobietami, które mieszkają w siłowni i swoje konta bankowe z kobietami, które prowadzą milionowe biznesy, nie pytając o cenę, jaką płacą. Próbując im dorównać, doprowadzamy się na skraj wyczerpania emocjonalnego i fizycznego.

„Nie istnieje przecież człowiek zdolny do napisania pracy magisterskiej w 24 godziny. Raczej nie ma też osoby, która potrafiłaby z dnia na dzień zacząć prowadzić księgowość wielkiej firmy, jeśli ma za sobą jedynie weekendowy kurs programu do księgowania.” (Magdalena Staniek)

A my wymagamy od siebie niemożliwego, w dodatku w krótkim okresie czasu, chcemy potwierdzić swoją wartość, być fit i git. A wychodzi jak zwykle. O wiele lepiej stawiać małe, ale konsekwentne kroki. Zacząć uprawiać sport raz w tygodniu, wybierając aktywność, którą lubisz i które nie komplikuje ci życia, np. ćwicząc w domu. Łącząc sport ze spędzaniem czasu z rodziną, np. wybierając się z dziećmi na sanki. Marsz na świeżym powietrzu i dawka tlenu oraz ruchu sprawią, że spojrzysz na wszystkie problemy z dystansu. W dodatku nie musisz zdobywać żadnych nowych umiejętności. Warto też raz na jakiś czas spróbować czegoś nowego, np. jazdy na łyżwach, nordic walkingu.

Czy jesteś narażona na stres?

„Ktoś, kto stworzył wysokie wymagania wobec siebie i bardzo rozbudowany system powinności („Muszę być dobrym pracownikiem” (…) „Jako matka muszę mieć zawsze czas dla dzieci, bez względu na to, jak bardzo jestem zmęczona, „Powinienem zarabiać tyle, by moją rodzinę było stać na coroczne wakacje za granicą”), przez pewien czas zwykle jest w stanie im sprostać.” (Magdalena Staniek)

Organizm potrafi zmobilizować się do nieprzewidzianego wysiłku, wymagającego sporych nakładów energii. Jeśli jednak codziennie jesteś zwarta i zmobilizowana, doprowadzisz do wyczerpania i zniechęcania.

„Organizm każdego człowieka ma bowiem zapas energii, który uwalnia się, gdy trzeba poradzić sobie z nieprzewidzianym wysiłkiem. Zapasy energii nie są jednak nieograniczone. Po zwiększonym wysiłku konieczny jest odpoczynek. Tymczasem ktoś, kto wiele na siebie bierze-właśnie przez swój system powinności- funkcjonuje na zasadzie: „Jeśli z tym sobie poradziłem, to poradzę sobie z następną rzeczą.” Efekt? Wyczerpanie i załamanie.”  (Magdalena Staniek)

jak radzić sobie ze stresem

Kiedy zamiast radzić sobie ze stresem, stosujemy strategię unikania (zagłuszając problemy spędzaniem czasu w sieci, objadaniem się, oglądaniem seriali) możemy poczuć chwilową ulgę, ale w dłuższej perspektywie problem się nasila.

„Styl skoncentrowany na unikaniu objawia się tendencją do unikania myślenia o trudnej sytuacji, doświadczania jej i związanych z nią emocji. Przyjmuje to postać czynności zastępczych (sen, jedzenie, sprzątanie, oglądanie telewizji, korzystanie z internetu).” (Magdalena Staniek)

O wiele zdrowiej jest wyrobić sobie nawyk aktywności fizycznej, gdy pojawia się stres.

Po czym poznasz, że stres osiągnął niebezpieczny poziom?

  • „Masz poczucie ciągłego braku czasu i wydaje ci się, że ogrom spraw do załatwienia jest zdecydowanie za duży.”

  • „Nieustannie czujesz zmęczenie i niemal non stop myślisz jedynie o tym, by wreszcie znaleźć czas na odpoczynek.”

  • „Masz większą niż kiedyś tendencję do wpadania w złość bez wyraźnej przyczyny.”

  • „Często masz poczucie, że twoje możliwości radzenia sobie z problemami są znacznie mniejsze, niż potrzebujesz, a zadania i sprawy, którymi powinieneś się zająć, przytłaczają cię i przerastają.” (Magdalena Staniek)

Jak radzić sobie ze stresem?

Zmniejsz oczekiwania wobec siebie. Planuj, ile czasu zajmują konkretne czynności-zlecenie, gotowanie obiadu i nie wymagaj, że rozciągniesz dobę.

Naucz się mówić nie. Nie musisz wszystkim pomagać, zbawiać ich, ratować. Najpierw zadbaj o siebie.

Zrezygnuj z niektórych oczekiwań, które stawiasz wobec siebie, by nie zostać w tyle-wakacji za granicą.

Zainwestuj w swoje kompetencje, by pracować za wyższą stawkę godzinową i uwolnić swój czas.

Po okresach wytężonej pracy, nie rzucaj się od razu w wir nowych wyzwań, daj sobie prawo do odpoczynku.

Nie nadawaj zbyt dużej rangi zdarzeniom, które za rok nie będą miały znaczenia. Dziś niespełnienie jakiegoś oczekiwania może być końcem wszystkiego. Jednak z czasem pojawią się nowe okazje.

Odpoczynek to nie luksus, który odkładasz na wieczne potem, zrób z niego stały element dnia.

jak radzić sobie ze stresemUprawiaj sport. Sport podnosi poziom endorfin, pozwala zredukować stresy, sprzyja też pokonywaniu własnych ograniczeń, kształtowaniu się nowych nawyków.
Nic tak nie wprawia w nastrój wypoczynku: aktywnego lub relaksu w zaciszu domowym, jak odzież sportowa. Bawełniany T-shirt sportowy zapewnia przewiewność, a sportowe legginsy absorbują pot.

Aktualnie możesz skorzystać z promocji do 50% w sklep presto na bluzy, koszulki i bieliznę mojej ulubionej marki sportowej 4F:  bluza 4f damskabielizna 4f damskakoszulki 4f damskie.

stresCo wyróżnia markę? Wysoka jakość produktów. Mimo wielokrotnego prania, koszulka, którą mam na sobie (kupisz tu: klik) wygląda tak, jak w dniu zakupu. Ponadto możesz połączyć koszyki, robiąc zakupy w sklepie presto z innymi sklepami: morele.net, amfora.pl, pupilo.pl, budujesz.pl

wspolny-koszyk

Marta Szyszko

Wpis we współpracy ze sklep-presto.pl

Cytaty z książki:

stres

Przeczytaj także:

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments