Martwimy się, kiedy uznajemy, że nasze możliwości rozwiązywania problemów i dbania o siebie, są niewystarczające w stosunku do wyzwań, jakie niesie codzienność. To może prowadzić do lęków, bezradności i snucia czarnych scenariuszy. Bezproduktywne zamartwianie się oddala od działania i tego, co można zrobić w danym momencie. 

Jak przestać się martwić i stawiać czoła problemom?

„Większość z nas popełnia ten sam błąd. Żałujemy, że czegoś nie zjedliśmy wczoraj, albo zamartwiamy się tym, co będziemy jeść jutro, zamiast po prostu zjeść kromkę chleba suto posmarowaną masłem dzisiaj, tu i teraz.” Dale Carnegie

Zacznij weryfikować swoje wyobrażenia w działaniu, zamiast spędzać czas na rozmyślaniu. Zamiast skupiać się na tym, co poszło nie tak i koncentrować na niepewnej przyszłości, zrób mały krok w kierunku zmiany.

„Ludzi ze stanami lękowymi wyróżnia to, iż zawyżają poziom niebezpieczeństwa, który jest składową każdej sytuacji, i nie doceniają własnych umiejętności radzenia sobie z nim.” Dr Stephen Briers

Gdy czarny scenariusz się nie potwierdza, dociera do nas, jak wiele energii niepotrzebnie straciliśmy. Zapłaciliśmy za brak wiary w siebie dobrym samopoczuciem.

Unikanie problemów tylko pogarsza sprawę.

„Nigdy nie odwracaj się plecami od zagrażającego niebezpieczeństwa i nie próbuj przed nim uciekać. Jeśli to zrobisz- podwoisz je.” Winston Churchill

Przytłoczenie zbyt wieloma sprawami, połączone ze zbyt wysokimi oczekiwaniami co do tempa postępów i brakiem wiary we własną sprawczość, mogą być przyczyną depresji.

„Uczucie bezsilności i braku sprawczości jest typowe dla osób w depresji. Są one przekonane, że nie posiadają odpowiednich zasobów, by uporać się z własnymi problemami.”  Dr Stephen Briers

Jak stawiać czoła problemom?

Zaakceptuj najgorszy możliwy scenariusz, przygotuj się na najgorsze i korzystaj z energii, która pojawia się w momencie, gdy nie masz już nic do stracenia:

  1. „ Zadaj sobie pytanie, co najgorszego może ci się przydarzyć?
  2. Przygotuj się na przyjęcie tego, jeśli będzie trzeba.
  3. Potem spokojnie, wychodząc od najgorszego, zacznij ratować, co tylko się da.” Dale Carnegie

Zajmuj się tylko jedną sprawą w jednej chwili.

„Dla depresji typowe jest uczucie przytłoczenia. Nie stawiaj sobie więc zbyt wielu ambitnych celów-szczególnie na początku. (…) Jeśli założysz sobie zbyt ambitne cele i nie zdołasz ich zrealizować, przeżyjesz zawód i rozczarowanie.” Dr Stephen Briers

Bądź cierpliwa. Presja pojawia się, gdy nagromadzi się zbyt wiele spraw, wszystkie są pilne, a czasu jest za mało. Często oczekujemy natychmiastowych efektów działań, zapominając, że zaniedbywaliśmy pewne sprawy latami i nie ma cudownych rozwiązań. Mamy do wyboru albo regularną, uczciwą pracę nad rozwiązaniem problemu, albo rezygnację.

Dale Carnege porównał życie do klepsydry:

„W górnym pojemniku klepsydry znajduje się tysiące ziarenek piasku i wszystkie one wolno przesączają się przez wąski kanalik do dolnego naczynia. Ani ty, ani ja nie możemy przyspieszyć przepływu piasku. Przez kanalik w jednej chwili zawsze będzie przechodzić tylko jedno ziarenko, chyba że zepsujemy klepsydrę. I Ty, i ja, i wszyscy inni ludzie są jak ta klepsydra. Kiedy zaczynamy dzień, czekają nas tysiące spraw, które tego dnia musimy załatwić. Ale jeśli nie załatwimy ich jedna po drugiej, wolno i spokojnie, podobnie jak ziarenka piasku przesypują się w klepsydrze, z pewnością zniszczymy swoją fizyczną i psychiczną strukturę. (…) Tylko jedno ziarenko piasku w jednej chwili. Tylko jedna sprawa w jednej chwili.” Dale Carnegie

Marta Szyszko

na podstawie:

pokonaj-depresje-stres-i-lek-czyli-terapia-poznawczo-behawioralna-w-praktycejak-przestac-sie-martwic-i-zaczac-zyc-b-iext44135145

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments