Takeitizi.pl

kobiece slow life

kontrola nad własnym życiem
wellness

Jak przejąć kontrolę nad własnym życiem?

„O tym, jak się czujesz nie decydują ludzie, których spotykasz, ani sytuacja, w jakiej się znalazłeś. lecz twoje myśli na temat tych ludzi i tej sytuacji. Każda twoja myśl to zaś jedynie opinia na jakiś temat, a nie prawda absolutna. Skoro tak, to właśnie ty, dzięki zmianie myślenia, możesz zmienić swoje samopoczucie.” Magdalena Staniek

Jak przejąć kontrolę nad własnym życiem?

„Odczuwasz życiową satysfakcję i jesteś zadowolony z siebie w takim stopniu, w jakim kontrolujesz własne życie. (…) Podchodzisz negatywnie do siebie samego w stopniu, w jakim czujesz, że nie panujesz nad własnym życiem albo jesteś kontrolowany przez innych lub też przez okoliczności.” B. Tracy

Nie oczekuj, że inni się zmienią

Ludzie zmieniają się, gdy podejmą taką decyzję, gdy tego chcą lub gdy korzyści z pozostania w miejscu, w którym tkwią, są mniejsze niż podjęcie ryzyka zmiany. Jedyne na co masz wpływ, to nie przebywać w otoczeniu osób, których zachowania i wybory ci nie odpowiadają, ale nie możesz innych naprawić.

„Przestań czekać, aż inni się zmienią. Zadaj sobie pytanie, czemu to inni mieliby się zmieniać, tylko dlatego, że tobie by to odpowiadało. Uznaj, że każdy ma prawo być takim, jakim chce, nawet gdy ty irytujesz się z tego powodu.” W. W. Dyer

To, jak się czujesz, nie zależy od zachowania innych, ale od twoich interpretacji.

„Aby lepiej radzić sobie ze złością, wystarczy modyfikacja myślenia, zachowanie innych ludzi wcale nie musi się zmienić!” Magdalena Staniek

Nie czekaj, aż ktoś się zmieni, by zadbać o swoje samopoczucie i dobrostan.

Pamiętaj, że ty odpowiadasz za swój nastrój

Często oddajemy kontrolę nad naszym nastrojem czynnikom zewnętrznym, niezależnym od nas-cudzemu zachowaniu, sytuacji na rynku pracy. W ten sposób sami się jej pozbawiamy. Dopóki ktoś inny odpowiada za naszą frustrację, żyjemy w iluzji, że nie możemy nic zmienić, wyzbywamy się odpowiedzialności za swój dobrostan.

„Wszelkie uczucia niezadowolenia (…) są rezultatem twojego zachowania, a nie wynikiem działania kogoś innego (…) „Ciągle powtarzasz, że gdyby tylko sytuacja na rynku się poprawiła, byłbyś szczęśliwszy. Doprawdy oddałeś rynkowi dużą część kontroli nad swoim życiem.” W. W. Dyer

kontrola nad własnym życiem

Zrezygnuj z zemsty

Często czekamy, aż karma zrobi swoje, aż sprawiedliwości stanie się za dość i w ten sposób żyjemy przeszłością, ale też w iluzji, że życie jest sprawiedliwe. Często nie jest. Ci, którzy pracują więcej, zarabiają mniej. Awans dostaje osoba, która wcale na to nie zasługuje. A karma zrobi swoje albo i nie. Nie warto na to czekać. Daj sobie prawo do szczęścia, niezależnie od tego, co dzieje się w życiu osób, którym nie chcesz nadawać znaczenia w swoim życiu.

„Pamiętaj, że zemsta jest tylko kolejnym przejawem kontroli innych nad tobą. Rób to, na co masz ochotę, a nie to, czego chcą inni.” W. W. Dyer

Nie zajmuj się tyle innymi

Utkwiło mi w głowie takie zdanie: im bardziej w naszym życiu chodzi o nas samych, a nie o innych, tym bardziej bierzemy za nie odpowiedzialność i jesteśmy na właściwiej drodze ku dobrostanowi.

„To, co robią inni, nie jest twoim problemem. Twoim problemem jest sposób, w jaki reagujesz na to. Zamiast mówić: „Oni nie powinni tego robić”, powiedz: „Ciekawe, czemu zawracam sobie głowę tym, co oni robią.” W. W. Dyer

Pamiętaj, że osoba, która wzbudza twój gniew, przejmuje nad tobą kontrolę

Inni mogą mieć nad nami tyle kontroli, ile im przyznamy. Gdy się na kogoś gniewasz, oddajesz mu kontrolę nad swoim nastrojem. Złość na innych często pojawia się wtedy, gdy nie zachowują się zgodnie z naszymi wyobrażeniami. Chcemy , by nas zaakceptowali, ale mają prawo wybierać osoby, które im odpowiadają, chcemy by się zmienili, ale mają wolność decydowania o sobie.

„Za każdym razem, kiedy wybierasz gniew, natknąwszy się na kogoś lub coś, co ci się nie podoba, decydujesz się skrzywdzić siebie lub sparaliżować swoje reakcje z powodu rzeczywistości. To graniczy z głupotą! Denerwować się sytuacją, która nigdy się nie zmieni. zamiast wybierać gniew, zacznij przyznawać innym prawo do zachowywania się w inny sposób, niż tego oczekujesz.” W. W. Dyer

kontrola nad własnym życiemWyeliminuj czynnik silnie stresogenny

Są skrajne sytuacje, w których zachowanie innych wpływa na nasz nastrój i dopóki przebywamy w towarzystwie tej osoby, nie ruszymy z miejsca.

„Niekiedy do zaistnienia jakichkolwiek zmian w funkcjonowaniu jednostki i jej samopoczuciu konieczne są zmiany w otoczeniu. Dzieje się tak np. wtedy, gdy osoba cierpiąca na depresję doświadcza przemocy domowej. Poradzenie sobie z depresją okazuje się bardzo trudne, a niekiedy wręcz niemożliwe, jeśli nieustannie jest się narażanym na silny bodziec stresogenny.” Magdalena Staniek

Marta Szyszko

na podstawie:

kontrola nad własnym życiemautoterapia

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments