Takeitizi.pl

kobiece slow life

jedz, modl się i ...
wellness

Mindfulness – nie żyj w ciągłym niedoczasie

Mijam koleżankę z osiedla objuczoną siatami, jest piękny, słoneczny dzień, powietrze pachnie wiosną, ćwierkają ptaki, uśmiecham się, ona ze zwieszoną głową nie reaguje na moje cześć, dopiero po chwili się odwraca – przepraszam cię, zamyślona byłam, jestem w ciągłym niedoczasie… Ona śmiga, ja jeszcze rzucam okiem na piękne okoliczności przyrody i udaję się do metra, tam otwieram książkę „Praktyka uważności dla początkujących” Jona Kabata – Zinna.

Co kryje się pod pojęciem Mindfulness?

„Uważność jako praktyka stwarza mnóstwo sposobności do pogłębiania zażyłości z własnym umysłem oraz docierania do naszych wewnętrznych zasobów, umożliwiających uczenie się, rozwój, powrót do zdrowia. (…) Staramy się zwracać baczną uwagę na aspekty życia, które często ignorujemy lub lekceważymy, gdyż wydają nam się trywialne i nieważne.”

Koncentracja na chwili obecnej

Wielu z nas ma tendencję do rozdrapywania przeszłości oraz planowania przyszłych wydarzeń, zamartwiania się, mnożenia scenariuszy. Tymczasem umyka to, co dzieje się naokoło, jedyna rzeczywistość, jaką mamy w posiadaniu, czyli teraźniejszość. Mindfulness to przebywanie w chwili obecnej, bez żadnego planu, wyciszenie się, chłonięcie doznań zmysłowych, docenienie świata i jego urozmaicenia, bez próby oceniania.

Tempo życia, rozpraszacze, presja sukcesu

Współczesne tempo życia narzucam nam bycie zawsze gdzieś z przodu, osiąganie kolejnych celów, wyzwań, szybkie decyzje i działania, ale też kontrolowanie coraz większej liczby zdarzeń online. Takie tempo życia skutecznie wyczerpuje i wprowadza chaos. Mindfulness propaguje przechodzenie z trybu działania na tryb bycia. Gdy zaczynamy żyć w chwili obecnej, opuszcza nas wrażenie wyczerpania, liczy się tylko to, co w danej chwili jest w naszym zasięgu, ani przeszłość, ani przyszłość nie mają znaczenia.

Oddech – ważne narzędzie skupiania się na chwili obecnej

Oddech uświadamia nam, że jesteśmy zakotwiczeni w teraźniejszości:

 „poprzedni oddech już przeminął, następny jeszcze się nie pojawił- zawsze liczy się tylko ten obecny.”

Za oddychanie odpowiada pień mózgu nie należy on od naszego świadomego działania. Owszem możemy na chwilę wstrzymać oddech, oddychać płytko lub głęboko, ale nie jest to czynność wolicjonalna, inaczej gdyby coś na rozproszyło, moglibyśmy zapomnieć o tym, że należy oddychać.

Jak praktykowanie Mindfulness wpływa na nasze zdrowie?

– Obniża poziom stresu

– łagodzi lęki, depresję, ataki paniki

– łagodzi chroniczny ból

„Powoduje przesunięcie miejsc aktywacji kory przedczołowej z prawej półkuli w kierunku lewej – co sprzyja osiąganiu równowagi emocjonalnej – i wywołuje skorelowane z tymi zmianami w mózgu korzystne zmiany w układzie immunologicznym.”

Mindfulness do tej pory kojarzyło mi się z fanaberią osób, które mają za dużo czasu wolnego i szukają mody, która nada sens ich życiu. Zmieniam zdanie po kilku kartkach i zaczynam rozumieć dlaczego mindfulness zdobywa coraz więcej zwolenników.

Marta Szyszko

na podstawie:

praktyka-uwaznosci-dla-poczatkujacych-ksiazka-cd

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments