Jeśli nigdy nie pozwalamy sobie na odpoczynek, spada nasza produktywność, możemy popaść w przygnębienie, a niezaspokojona potrzeba odpoczynku daje o sobie znać w postaci braku spełnienia. Czasem czegoś brakuje nam do szczęścia i niekiedy tym brakującym elementem układanki jest relaks. Nadmiar bodźców szybko eksploatuje.

Najlepsze sposoby na relaksację

Medytacja

Na ten rodzaj relaksacji może pozwolić sobie każdy. Nie trzeba wyjeżdżać na Bali, wystarczy miejsce do siedzenia.

Jak medytować?

Sednem medytacji jest koncentrowanie się na oddechu. Zacznij od wykonywania poniższej techniki relaksacji przez 5 minut:

„Siedź prosto i nieruchomo. Usiądź na krześle, trzymając stopy przylegające płasko do podłoża, albo na poduszce, krzyżując nogi. Wyprostuj plecy, a ręce połóż w okolicach podbrzusza. Ważne jest, aby nie wiercić się podczas medytacji-bezruch stanowi podstawowy aspekt fizyczny samokontroli. Jeżeli coś cię zaswędzi i poczujesz potrzebę podrapania się, popraw tylko ułożenie rąk, bądź skrzyżuj lub wyprostuj nogi-sprawdzisz w ten sposób, czy potrafisz odczuć tę potrzebę, ale jej nie zaspokoić. Prosty fakt pozostawania w bezruchu jest jednym z czynników, które decydują o skuteczności treningu siły woli w postaci medytacji. Dzięki temu uczysz się bowiem, jak nie podążać automatycznie za każdym impulsem wysyłanym przez mózg czy inną część ciała. Zauważaj własny oddech. (…) Gdy zauważysz, że twoja uwaga zaczyna się rozpraszać, a będzie się tak działo na pewno, po prostu kieruj ją ponownie na oddech.” Kelly Mc Gonical

Jakie korzyści przynosi medytacja?

  • redukuje stres
  • wspomaga siłę woli, zarówno podczas opierania się pokusom, jak i wychodzenia z nałogów
  • sprzyja koncentracji
  • redukuje lęki
  • ćwiczy samodyscyplinę, ponieważ polega na powrocie do koncentrowania się na oddechu, na tej samej zasadzie uczymy się wracać do celu w dobie rozpraszaczy
  • poprawia odporność

relaksacja

Relaksacja na leżąco

Wchodząc w stan pełnego odprężenia, wywołujesz konkretne reakcje w swoim organizmie:  spada ciśnienia krwi, obniża się tętno, oddech spowalnia, mięśnie się rozluźniają, ustaje gonitwa myśli. Właśnie wtedy następuje regeneracja organizmu.  Nie pozwalając sobie na reset, narażamy się na choroby i spadek odporności. Jesteśmy bardziej podatni na pokusy i podejmujemy impulsywne decyzje, np. wydajemy pieniądze, których nie mamy, jemy pączka, choć chcemy schudnąć.

Relaksacja na leżąco-ćwiczenie

„Połóż się na plecach, wkładając poduszkę pod kolana. Zamknij oczy i zrób kilka głębszych oddechów, pozwalając, aby brzuch się swobodnie unosił i opadał. Jeżeli odczuwasz w ciele napięcie, możesz celowo naprężyć lub rozluźnić daną grupę mięśni, ale nie kontynuuj tych działań. Na przykład: jeżeli odczuwasz napięcie w dłoniach i palcach, zaciśnij pięści, a następnie je rozprostuj i rozluźnij; jeżeli odczuwasz napięcie na czole, zaciśnij powieki i zmarszcz twarz, następnie maksymalnie rozciągnij usta, szeroko je otwierając, po czym całkowicie rozluźnij całą twarz. Poleż tak przez 5 do 10 minut i po prostu oddychaj, ciesząc się tym, że nie musisz robić nic innego.” Kelly Mc Gonical

Masaż

W stan głębokiego odprężenia wprawi cię masaż. Rozmasowane mięśnie przestaną się napinać. Dźwięk muzyki relaksacyjnej i zapach świec będą oddziaływały kojąco na wszystkie zmysły. Ten rodzaj relaksacji pobudza krążenie i dotlenia komórki. Poprzez ugniatanie, rozcieranie i głaskanie przyspiesza dostarczanie substancji odżywczych do organizmu oraz wydalanie toksyn. Pobudza organy i narządy do sprawniejszego działania. W klinice Le SPA masz do wyboru masaż klasyczny, relaksacyjny, a także orientalny, np. wywodzący się z Hawajów masaż Lomi-Lomi.

Spacer na łonie przyrody

Zieleń uspokaja. Kontakt z naturą redukuje stres, resetuje umysł, przeciwdziała depresji. Ruch wyzwala endorfiny. Pozwala zregenerować umysł do dalszej pracy, świetnie działa jako przerwa między jednym zleceniem a drugim. Zieleń to także uczta dla oczu, które odpoczywają w ten sposób od monitora komputera.

relaksacja

Marta Szyszko

Wpis we współpracy z Le SPA

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments