Nie sama krytyka ma moc, ale to jak na nią reagujesz. Godząc się na nią, przyjmiesz rolę ofiary i kozła ofiarnego. Tylko ty możesz nadać znaczenie cudzej krytyce lub całkowicie ją tej destrukcyjnej mocy pozbawić. Wystarczą dwa asertywne komunikaty. 

„Krytyk nie jest w stanie cię skrzywdzić, jeśli nie wierzysz w to, co mówi. Kiedy widzisz, że ktoś gada brednie, mówi od rzeczy, przymykasz na niego oko. Dopiero wiara w prawdziwość przekazu czyni go skutecznym.” Dorota Gromnicka

Jak reagować na krytykę? 2 asertywne sposoby

„Masz prawo reagować, wyrażać swoją opinię, protestować, kiedy naruszane są twoje granice i godność. (…) Brak jednoznacznej reakcji spowoduje, że zostaniesz obciążony treścią wyrażoną w sposób zakamuflowany.” Dorota Gromnicka

Miej odwagę wyrazić sprzeciw wobec cudzych opinii na swój temat, z którymi się nie zgadzasz:

  • „Ja o sobie tak nie myślę.”
  • „Mam inne zdanie na ten temat.”

Przykład:

-Ona ma ambitniejsze zajęcie niż siedzenie w domu z dzieckiem.

-Uważasz, że wychowywanie swoich dzieci jest mało ambitnym zajęciem?

-Tak.

– Mam inne zdanie na ten temat.

W ten sposób bronisz swojej godności, ale nie atakujesz drugiej osoby, ani nie przyzwalasz na bierne aprobowanie sądów, które są dla ciebie niesprawiedliwe. Nie potrzebujesz, by wszyscy akceptowali twoje wybory, wystarczy, że sama jesteś z nich zadowolona.

„Uwierz w to, że jesteś w porządku, nawet jeśli popełniasz błędy lub twoje zachowanie nie podoba się innym ludziom.” Dorota Gromnicka

Czasami krytyka jest zasłużona i ty też tak myślisz. Przyznaj się do błędu, to jedna z cech osób o wysokim poczuciu własnej wartości.

Przykład:

Dosypałaś za dużo przypraw.

-Tego nie da się jeść.

-Faktycznie, dziś nie wyszedł mi obiad, przykro mi.

Jednak nie pozwól, by rozmówca uogólniał to, z czego jest niezadowolony na całokształt twojej osoby.

Przykład:

-Co to za syf? Jesteś leniwa!

-Faktycznie jest tu bałagan, jednak nie zgodzę się z tym, że jestem leniwa. Bardzo pilnie pracowałam nad projektem dla klienta. Ponadto utrzymanie porządku w domu jest wspólnym obowiązkiem, a nie tylko moim.

Agresja lub uległość to miecz obosieczny-będą godziły także w twoje poczucie własnej wartości. Dlatego wybieraj postawę asertywną.

„Za każdym razem, kiedy zachowasz się asertywnie, twoje poczucie godności i szacunek do samego siebie będą wzrastać.” Dorota Gromnicka

Marta Szyszko

na podstawie:

dobre samopoczucie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments