Takeitizi.pl

kobiece slow life

tarantula+-+buterfly+and+insect+World-1
wellness

Jak radzić sobie z lękami i katastroficznymi myślami?

Zaczynamy dzień i od rana atakują nas katastroficzne nagłówki o wypadkach, tragediach, chorobach przewlekłych. Mimowolnie zaczynami myśleć o swoich bliskich i własnym życiu z obawą – a co jeśli przytrafi się to mi?

Choć to czyste insynuacje wytwarzane przez nasz umysł, za chwilę czujemy, że lęk nas paraliżuje, tracimy radość, zwiewność i ochotę na kolejny dzień, ciało się spina, brzuch twardnieje, oddech staje się krótki, dopada nas atak lęku, a niekiedy paniki.

Czego nie robić podczas ataku lęku?

Po pierwsze nie neguj swojego prawa do odczuwania lęku, ani nie próbuj go kontrolować, przyjmij swój lęk z całym inwentarzem, zaakceptuj to, że się boisz.

Nie próbuj się na siłę zrelaksować, nie zmuszaj się do odprężenia, nie gań się za odczuwane obawy – „co też mi przychodzi do głowy?!”, nie próbuj na siłę zająć myśli, ani zmieniać otoczenia. Jedynym sposobem na radzenie sobie z lękiem jest akceptacja i przyjęcie go, a każdy kolejny atak paniki, powinien być traktowany jako okazja do treningu.

Nie unikaj miejsc i sytuacji, które wywołują w tobie lęk. Daj sobie przyzwolenie do odczuwania niepokoju.

Nie należy łagodzić lęku alkoholem, co może doprowadzić do uzależnienia, a na pewno nie będzie sprzyjało zdrowieniu.

Jak postępować w sytuacji lękowej?

  1. Postaraj się pogodzić z tym, że w wyniku dręczącego niepokoju straciłeś kontrolę nad skrawkiem swojego życia.
  2.  Nie gań się za odczuwanie lęku, daj sobie do niego pełne prawo.
  3.  Spróbuj zatrzymać się, zwolnić, skoncentrować na danej chwili.
  4.  Zdaj sobie sprawę, że lęki to tylko wizje i przeczucia, a nie faktyczne problemy.
  5.  Pogłęb swoją wiedzę na temat lęków i fobii.
  6. Mimo poczucia bezradności, spróbuj wyrobić w sobie przekonanie, że każdy z nas ma w sobie siłę, którą może wykorzystać w razie potrzeby.

Z czego wynika tendencja do wpadania w stany lękowe?

Skłonność do popadanie w ataki lękowe i panikę ma swoje źródło w dzieciństwie i braku poczuciu bezpieczeństwa. Jeśli dziecko wychowywało się w rodzinie z problemem alkoholowym, lęk towarzyszył mu każdego dnia i nie można było przewidzieć, co przyniesie jutro. Stany lękowe często prowadzą do depresji.

„Wielu z nas, którzy kiedykolwiek zmagaliśmy się z napięciem i strachem, pochodzi z rodzin patologicznych. Część dorastała w domu alkoholików i przez to już w bardzo wczesnym wieku doświadczyła, co to ciągły strach. Będąc dziećmi, nieustannie żyliśmy nad przepaścią, żyliśmy w świecie, który nie był ani bezpieczny, ani uporządkowany. Źle traktowani, czuliśmy się coraz bardziej bezbronni i niepewni.”

Na stany lękowe i fobie narażone są też osoby, które przeżywały trudną sytuację, taką jak śmierć bliskiej osoby, przewlekła choroba, rozwód, czy przeprowadzka.

Marta Szyszko

polecana książka:

zwalcz niepokój

Przeczytaj także:

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments