Takeitizi.pl

kobiece slow life

słodycze
Zdrowie

Dlaczego nie warto oszczędzać na słodyczach?

Współczesny rynek zalany jest słodyczami. Można je nabyć w kiosku, przy kasie sklepów, na ulicznym straganie, dodawane są nawet do czasopism dla dzieci. Czy wszystkie słodycze są zdrowe? Jakie efekty uboczne, poza próchnicą, mogą powodować i jakich substancji w ich składzie powinniśmy unikać?

syrop glukozowo – fruktozowy

Brzmi niewinnie, jeśli przyjrzeć się składowi soków, słodyczy, jogurtów, w zasadzie sztuką jest go uniknąć. Dlaczego warto próbować? Badacze z Yale odkryli, że izoglukoza powoduje zaburzenia metaboliczne – w postaci odkładania tkanki tłuszczowej ze spożywanych produktów, ponadto po spożyciu tej substancji do mózgu nie dochodzi sygnał o sytości, tylko wręcz przeciwnie, o coraz większej chęci do spożywania.

Niepozorna substancja wytwarzana jest z kukurydzy lub pszenicy i zdominowała rynek amerykański, nie dość, że jest tańsza, niż cukier biały, to jeszcze ma dłuższy termin przydatności. Niestety taniej, nie znaczy zdrowiej.

„Ponieważ ten słodzik nie jest wytworem natury, a kontrowersyjnym produktem biochemii, część ekspertów medycznych ostrzega, że wpływ izoglukozy na zdrowie człowieka nie jest zbadany. Codzienne spożywanie produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy zwiększa apetyt i ryzyko cukrzycy typu 2. Jedna porcja produktu słodzonego syropem zaspokaja całodobowe zapotrzebowanie na węglowodany. Konsumpcja wysoko przetworzonych cukrów prostych (glukozy, fruktozy) prowadzi do tzw. reaktywnej hipoglikemii tj. gwałtownych zmian poziomu insuliny oraz glukozy we krwi.” /interia.pl/

Kontrowersyjny aspartam (E 951)

Substancja znana też jako słodzik lub fenyloanalina, została wprowadzona do produktów spożywczych w 1994 roku, mimo, że dyskusja na temat zasadności tej decyzji trwa do dziś. Aspartamu jest szczególnie dużo w napojach gazowanych, słodyczach, lodach, ale też produktach dla osób, które próbują pozbyć się zbędnych kilogramów. Chętnie jest też stosowany jako zamiennik cukru białego u osób z cukrzycą.

Jeśli nasza dieta będzie bogata w niezbędne substancje odżywcze, takie jak błonnik i zdrowe węglowodany, słodycze nie będą aż tak kusiły. Szukajmy zdrowych alternatyw dla wyżej wymienionych substancji, na przykład pod postacią syropu z agawy, ksylitolu, syropu klonowego, stewii, a także słodu jęczmiennego i ryżowego. Niektóre z nich są o wiele droższe od cukrowych zamienników, czy tańszych odpowiedników samego cukru, jednak w przypadku słodyczy nie warto kierować się niskimi cenami.

 

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments