Takeitizi.pl

kobiece slow life

poczucie winy
Relacje

Wstyd jest przytłaczającym uczuciem braku akceptacji samego siebie,wzbudzanym przez tych,którzy chcą nas kontrolować

„Granice są podstawą zdrowego funkcjonowania. Ustalenie i utrzymywanie zdrowych granic wiąże się ze wszystkimi etapami zdrowienia: budowania szacunku do samego siebie, nawiązania kontaktu z własnymi uczuciami oraz nauczenia się miłości i doceniania samego siebie. Granice same wyłonią się z naszego wnętrza. Wiążą się z koniecznością uwolnienia się od poczucia winy i wstydu oraz zmiany przekonań o tym, na co  zasługujemy.” Beattie Melody

Poczucie winy odczuwamy w różnych sytuacjach. Zdrowe i adekwatne poczucie winy pojawia się z powodu złamania swoich zasad.

Jak rozpoznać toksyczne poczucie winy?

Toksyczne poczucie winy pojawia się z powodu:

  • niespełnienia cudzych oczekiwań

„Często, kiedy zaczynamy dbać o siebie, nasze rodziny reagują bezpośrednimi lub pośrednimi próbami wciągnięcia nas w stare role i schematy. Nie musimy w nie w chodzić. Te próby to ich problem. Troska o własne zdrowie i szczęście nie oznacza, ze nie kochamy naszych bliskich, lecz jest znakiem zajęcia się swoimi sprawami.” Beattie Melody

Cudze oczekiwania, to nie twoje obietnice! W poczucie winy może wpędzić także odstawanie od odgórnych standardów i poczucie bycia niewystarczającą. Niewystarczająco zadbaną, niewystarczająco zaradną… Być może, odnosząc większe sukcesy zawodowe, czułabyś się winna z powodu braku czasu dla rodziny i odwrotnie. Taki stosunek do siebie może pogłębiać cudza krytyka, pogarda i wytykanie palcem naszych niedoskonałości.

  • bycia ofiarą przemocy, którą oprawca obwinia za swoje nieuporządkowane emocje i reakcje, gdy nie mamy wyraźnych granic, by odpowiedzieć: „twoje reakcje, złość należą do ciebie, ja odpowiadam za siebie i swoje uczucia i reakcje, na cudze nie mam wpływu”. Schemat przemocy i odwracania winy przebiega w przewidywalny sposób: Ktoś zachowuje się w sposób niewłaściwy, a potem robi ci wyrzuty, aż zaczynasz czuć się winna, w efekcie to ty przepraszasz tego, kto zawinił.

„czyjąś winę biorę na siebie (na przykład wówczas, gdy jako ofiara przemocy czuję wstyd) zamiast pozwolić, by mój prześladowca wziął na siebie całą winę za to, czego się dopuścił.” Beattie Melody

„Musimy brać pełną odpowiedzialność za to, jak się czujemy. To nasze emocje, należą do nas, nawet jeśli czyjeś zachowanie pośrednio przyczynia się do ich powstawania. (…) Potrafię wziąć odpowiedzialność za swoje emocje, nawet wówczas gdy stanowią reakcję na działania innych.” Beattie Melody

  • żalu, który pojawia się w sytuacji, gdy zdarzyło się coś złego, a my wyrzucamy sobie, że gdybyśmy poszli inna drogą, np. nie wsiedli do samochodu, wszystko byłoby inaczej… Przejawia się myśleniem – mogłem temu zapobiec (gdy faktycznie zdarzenie, którego żałujemy, było poza strefą wpływu i kontroli).
  • maskowania innych uczuć poczuciem winy, dla których przeżywania nie dajemy sobie przyzwolenia, np. bólu, strachu, złości.

„Emocje często są jak potrójne warstwy, np. wstyd, strach, poczucie winy albo gniew, smutek i strach.” Beattie Melody

Jeśli byliśmy karani za przeżywanie emocji, możemy w mechanizmie obronnym unikać ich i zastępować innymi, bardziej akceptowanymi. Bywa że uraza to stwardniały kawałek złości, stany lękowe – niewyrażona złość. Jeśli z różnych powodów nie było przyzwolenia dla przeżywania złości, możesz zamiennie reagować poczuciem winy.

  • niskiego poczucia własnej wartości:

„Niektórzy z nas już od tak dawna mają niskie poczucie własnej wartości, że właściwie zawsze czują się winni z jakiegoś powodu.” Beattie Melody

Ofiarami manipulacji padają ludzie ciepli, dobrzy, wspaniałomyślni, gotowi nieść pomoc innym. Nie musisz zadośćuczynić nikomu, za krzywdy, których nie wyrządziłaś.

„Niektórzy ludzie przyzwalają na złe traktowanie i przemoc wobec siebie, ponieważ do tego stopnia czują się winni z powodu czynów, które rzekomo popełnili. (…) Na tym polega ironia w odczuwaniu poczucia winy. Często zdarza się, że ci, którzy powinni czuć się winni, wcale tak się nie czują!” Beattie Melody

Jak uporać się z poczuciem winy i innymi niekomfortowymi emocjami?

„Uczucie bólu wcale nie musi być przerażającym doznaniem. Nie musimy wkładać tyle wysiłku w to, aby go unikać. Chociaż poczucie krzywdy nie jest tak przyjemne jak bycie szczęśliwym – jest to wszakże tylko uczucie. Możemy się mu poddać, doświadczyć go i… żyć dalej. Nie oznacza to, że powinniśmy skupiać się na uczuciu zranienia i niepotrzebnie je roztrząsać. Emocjonalny ból nie musi być niszczący. Musimy przyjąć go spokojnie, doświadczyć w pełni, zastanowić się, czy jest coś, co powinniśmy zrobić, żeby zadbać o siebie, a następnie przejść nad nim do porządku dziennego.” Beattie Melody

Fragment książki:

„Wstyd jest potężną siłą w naszym życiu.

Wstyd jest przytłaczającym, negatywnym uczuciem braku akceptacji samego siebie.

Wstyd skazuje nas z góry na skazaną pozycję.

Możemy zmieniać nasze zachowanie, ale nie możemy zmienić tego, kim jesteśmy.

Czasami odczuwamy wstyd, popełniając błąd lub odnosząc sukces. Być może odczuwamy wstyd na skutek pewnych myśli lub uczuć.

Odczuwamy wstyd, kiedy mamy dobre samopoczucie lub powód do radości; innym razem, kiedy odsłaniamy wobec innych nasze słabe punkty.

Niektórzy z nas wstydzą się nawet tego, że po prostu są.

Wstyd jest zaklęciem rzuconym przez tych, którzy chcą nas kontrolować, zmusić do odgrywania ról w chorym systemie.

Możliwe, że poczuwamy się do winy z przyzwyczajenia, w ramach instynktownej reakcji na życie. Teraz wiemy, że nie musimy tak się czuć. Nawet, jeżeli sprzeniewierzymy jakąś wartość, przechodzone poczucie winy nie pomoże w rozwiązaniu problemu, jedynie go pogłębi.

Zadośćuczyńmy tym, którym zawiniliśmy. Zmieńmy nasze zachowanie, a następnie uwolnijmy się od poczucia winy.” Beattie Mellody

Marta Szyszko

Na podstawie:

poczucie winy

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments