Takeitizi.pl

kobiece slow life

DSC_0039
wellness

9 powodów, dla których nic nie zmienia się na lepsze w twoim życiu

Żyjesz w zaprzeczeniu

Aby cokolwiek zmienić, trzeba widzieć rzeczy takimi, jakie są naprawdę, mieć dobry kontakt z rzeczywistością.

„Jak stwierdziła Elizabeth Cady Stanton, prawda jest jedyną rzeczą, która zapewnia człowiekowi solidne oparcie. Odpowiedzialność jest powiązana z rzeczywistością. Gdy bierzesz na siebie pełną odpowiedzialność, nie ma miejsca na nic oprócz szczerości wobec siebie i innych. Sytuacja jest taka, jaka jest. Jeżeli chcesz mieć jakiekolwiek szanse na to, by ją poprawić, musisz zacząć od zaakceptowania rzeczywistości.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Nie doceniasz siły małych kroków

„drobne działania, które dziś podejmuję, naprawdę mają znaczenie.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Myślisz, że zmiana oznacza odcięcie się od wszystkiego, co było, a często na początek jest to zmiana jednego zachowania, pracowanie nad jednym nawykiem.

„gdy zredukujesz w myślach rozmiary jakiejś istotnej zmiany, osiągnięcie tego celu przyjdzie co z większą łatwością, (…) odblokowujesz się i zaczynasz działać.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Wymaga to przyjęcia na siebie dyskomfortu. Robienie czegoś inaczej na początku przychodzi z wielkim oporem, budzi strach, pojawia się pokusa, by wrócić do tego co było. Wkrótce okazuje się, że nie tylko nie było się czego bać, ale to nowe wcale nie jest ponad twoje siły i szybko ulega automatyzacji. „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe.”

„Działania, które początkowo były trudne i powodowały dyskomfort, stały się czymś automatycznym.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Jeśli chcesz zmienić za dużo do razu, najprawdopodobniej porzucisz cel. Uporządkuj rozbieżne cele, zastanów się, co jest najważniejsze teraz. Skup się na kluczowym działaniu.

„Czasami najbardziej błahe przyrzeczenia oddziałują na nas silniej niż wielkie obietnice, o ile tylko wcielamy je w życie.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Obwiniasz innych zamiast przejąć odpowiedzialność (przyjmujesz rolę ofiary)

Czekasz aż zmienią się okoliczności, których nie kontrolujesz. Czekasz, aż samo się zrobi, aż wreszcie przyjdzie ktoś i zrobi z tym wszystkim porządek, aż coś się zmieni. Polegasz na innych, nie na sobie.

„Twoja aktualna egzystencja jest następstwem twoich wyborów. (…) Rezygnując z władzy nad własnym losem, nigdy nie zdołasz osiągnąć sukcesu, na którym ci zależy.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Nie dostrzegasz zależności między tym, na co się decydujesz, co robisz, a tym, co wydarza się w twoim życiu. Powodów swojego dyskomfortu upatrujesz na zewnątrz, zamiast skupić się na tym, co od ciebie zależy. Obwiniasz innych ludzi lub okoliczności zewnętrzne za swoje położenie i czekasz, aż zmiana przyjdzie z zewnątrz, najlepiej bez podejmowania wysiłku. Czekasz, aż zmienią się okoliczności, na którymi nie panujesz i wtedy poprawi się twoja sytuacja, zamiast działać i zmieniać to, co zależy od ciebie.

„Odpowiedzialność nie polega na obwinianiu siebie lub karaniu innych. To po prostu postawa życiowa, która sprawia, że jesteśmy świadomi swojego udziału w osiąganych wynikach. (…) spoglądasz na swoje działania i osiągane przez siebie wyniki jak na coś, co jest twoją własnością. (…) Odpowiedzialność nie wiąże się z szukaniem winnych-jej podstawą jest raczej zastanawianie się nad tym, co można zrobić,  by osiągnąć lepsze efekty. (…) dopiero po zaakceptowaniu tego, że nasze działania przekładają się na wyniki, zyskamy możliwość osiągania wymarzonych celów. Gdy bierzemy na siebie odpowiedzialność, przestajemy bronić naszych czynów, próbujemy natomiast wyciągać z nich wnioski. (…) Niesprzyjające okoliczności lub ludzie, którzy nie chcą z nami współpracować, nie umożliwiają nam wówczas zmierzania w kierunku naszych celów.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Osoba przyjmująca rolę ofiary pozwala, by o jej losie decydowały zewnętrzne okoliczności, zaprzecza własnej mocy. Uważa, że piętrzących się przed nią przeszkód nie da się pokonać. Wmawia sobie, że mogłaby coś osiągnąć, gdyby nie okoliczności, które jej na to nie pozwalają. Taka postawa prowadzi do bezradności. Choć nie masz wpływu na niektóre zdarzenia i zachowania innych, ZAWSZE masz wybór, jak ZAREAGUJESZ.

„Nawet jeżeli nie jesteś w stanie zapanować nad okolicznościami, masz wpływ na to, jak na nie zareagujesz (…) niezależnie od tego, w jakiej sytuacji się znajdujesz, zawsze-naprawdę zawsze-masz wybór.” B. P. Moran, M. L. Lennington

„Skup się na tym, co jesteś w stanie kontrolować. (…) Nie jesteś w stanie kontrolować ani innych ludzi, ani okoliczności (…). Jedyne, nad czym faktycznie możesz zapanować, to twój sposób myślenia i twoje czyny.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Próbujesz zmienić innych

Jeśli skupiasz się na tym, by pomóc innym, zmienić ich, zwłaszcza, gdy o to nie proszą, nie zostaje ci wystarczająco energii i czasu na poprawę swojej sytuacji, realizowanie własnego potencjału. Nie możesz zmusić innych do odpowiedzialności, do rezygnacji z zaprzeczenia.

„Sęk w tym, że takich zobowiązań nie da się narzucić; nie można ich także żądać ani wymusić. Odpowiedzialność jest nieuniknionym następstwem wolności. (…) Ludzie wywiązują się z tych zobowiązań, na które spoglądają jako swoją własność.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Jeśli próbujesz komuś narzucić odpowiedzialność, uzyskujesz efekt odwrotny do zamierzonego: rozmówca przyjmuje postawę obronną, wycofuje się. Niektórzy są uzależnieni od pomagania innym i sprowadzania ich na dobrą drogę, ale to forma ucieczki przed sobą, wynikająca z przekonania, że nie zasługujesz, by dbać o siebie. Pomoc innym i zajmowanie się innym może stać się uzależnieniem i formą kontrolowania własnych emocji.

Nie jesteś gotowa, by podjąć wysiłek

Nie chcesz zapłacić ceny za lepszą rzeczywistość, jak przyjęcie dyskomfortu, działanie mimo lęku, rezygnacja z zajęć, które są mile, łatwe i przyjemne, ale pożerają twój czas. Jeśli chcesz zmiany, musisz na nią zrobić miejsce w grafiku i konsekwentnie realizować, mimo przeciwności, wątpliwości.

„Prawda jest taka, że osoba, która chce osiągnąć w naszym świecie coś wyjątkowego, musi zdobyć się na wysiłek.” B. P. Moran, M. L. Lennington

„Do starych przyzwyczajeń wraca się naprawdę łatwo, ponieważ zapewniają one poczucie komfortu, a do tego możesz się do nich odwoływać, wkładając w to minimum wysiłku. Aby osiągnąć inne wyniki, musisz okazać gotowość zmierzenia się ze strachem, niepewnością i dyskomfortem.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Odkładasz zmiany na jutro

Twoja przyszłość kształtuje się dziś. „Nie zawsze od razu można zmienić wszystko, ale zawsze można zrobić coś.” Kamila Rowińska

„Koncepcje w rodzaju „budowaniem idealnej przyszłości zajmę się jutro, w przyszłym tygodniu lub w kolejnym miesiącu” są chybione. Przyszłość, która cię czeka, to coś, co tworzysz tu i teraz.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Przyjmujesz postawę reaktywną

Reagujesz na to, co się wydarza, bez celowości działań pozwalasz, by bieżące wydarzenia trwoniły twój czas. Rozdajesz swój czas, zamiast stworzyć plan i konsekwentnie go realizować, mówiąc „nie” temu, co nie jest warte twojego czasu. Łatwo jest zapełnić dzień bieżącymi sprawami i zaniedbać te działania, które zaowocują po czasie.

Osoby reaktywne „zamiast inwestować czas we własną przyszłość, wykorzystują go po to, by dbać o przyszłe losy kogoś innego.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Twój plan nie jest konkretny

Za dużo w nim ogólników i abstrakcji. Skoro nie masz planu, strategii długoterminowej, to skąd możesz wiedzieć, że już skończyłaś na dziś? Skąd możesz wiedzieć, że posuwasz się do przodu?

„Punktem wyjścia skutecznego planu jest dobry cel. Jeżeli twój cel nie jest precyzyjnie określony lub nie da się go zmierzyć, przygotowany przez ciebie harmonogram działań będzie się składał jedynie z ogólników.” B. P. Moran, M. L. Lennington

Nic tak nie mobilizuje, jak zobaczenie efektów swoich działań. Wtedy zaczynamy wierzyć, że nasze cele są osiągalne. Tylko najpierw trzeba je jakoś zmierzyć. Określ, skąd będziesz wiedzieć, że się udało, jakie wskaźniki o tym zadecydują?

Nie masz odwagi stawiać ponadprzeciętnych celów

Tylko odważni ludzie potrafią wzbić się ponad przeciętność. Ważne by cel był osiągalny, a jednocześnie wymagał opuszczenia strefy komfortu, podjęcia nowych działań. Aby zmienić swoje życie, musisz zacząć robić coś inaczej niż dotychczas. Absurdem jest oczekiwanie innych rezultatów, gdy robi się to, co do tej pory. Nie pozwalaj, by kierowały tobą stare nawyki. Ograniczanie się do tego, co sprawdzone, daje poczucie stabilności, ale jednocześnie hamuje rozwój.

„Naucz się znajdować poczucie komfortu w warunkach niepewności i podejmować skalkulowane ryzyko.” Linda Rottenberg

Marta Szyszko

DSC_0039

na podstawie:

34470496_10214894933474223_4427591127276716032_n

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments