Chcesz uciec od dyskomfortu

Kontakt z radością oznacza zgodę na doświadczanie bólu i dyskomfortu. Nie możemy selektywnie wyłączyć uczuć, jeśli odcinamy się od dyskomfortu, nie mamy dostępu do radości. Udaje nam się znosić ból dlatego, że radość stanowi dla niego przeciwwagę. Jeśli odcinamy się od bólu, odcinamy się od szczęścia. Warunkiem poczucia radości, jest otworzenie się na bolesne uczucia, które kiedyś odcięliśmy i stale próbujemy trzymać pod kontrolą. Szczęście nie jest stanem permanentnym, ale jedną z wielu emocji, której doświadczasz w sprzyjających okolicznościach.

„Większość z nas korzysta (świadomie lub nie) z tego, co może nas otępić i pomóc zapomnieć o słabości i bólu. (…) Nie możemy selektywnie otępiać naszych uczuć. Kiedy otępiamy te bolesne, robimy to samo z pozytywnymi.” B. Brown

Boimy się trudnych emocji, więc wybieramy ucieczkę i otępienie, życie w iluzji i zaprzeczeniu. Bo lepsze to zło, które znamy. Ból złości, straty nigdy nie będzie większy od ciebie. Życie w rozczarowaniu będzie cię wyniszczać powoli. Gdy pękają iluzje, nie ma powrotu do dawnego życia z uśmiechem na ustach, chyba, że będzie to maskujący, wymuszony uśmiech, a nie oznaka radości i zadowolenia.

„Najsilniejsze emocje przypominają kolce. Kiedy nas dotykają, czujemy ukłucie czy wręcz ból. Nawet samo oczekiwanie na nie lub strach przed nimi mogą wywołać trudną do zniesienia słabość. Wiemy, gdy się to zbliża. Wielu z nas w odpowiedzi na te ukłucia, nie chce doświadczyć tego, co ze sobą niosą, ale woli za wszelką cenę ich uniknąć. Znieczulamy się więc poprzez otępienie i próby zapomnienia o bólu, korzystając z tego, co działa najszybciej. Może to być alkohol, (…)jedzenie, (…) praca, (…)wynajdywanie sobie zajęć, (…) i internet.” B. Brown

„Kolejnym niespodziewanym odkryciem było to, że nie istnieje selektywne znieczulanie. Zawsze mamy do czynienia z pełnym spektrum ludzkich emocji i jeśli znieczulamy te złe, dzieje się tak również z dobrymi. Kiedy więc starałam się zmniejszyć swój ból i poczucie słabości, nieświadomie zmniejszałam też dobre uczucia, na przykład radość. (…) Obecnie potrafię odczuwać radość, nawet jeśli czuję się przy tym słabsza i bardziej narażona na ciosy.” B. Brown

Idziesz na kompromis z tym, co dla ciebie ważne

Może boisz się samotności, tego, jak sobie poradzisz, jeśli przestaniesz spędzać czas z pewnymi osobami. Rezygnacja z pewnych relacji zawsze ma swoje koszty. Może będzie to wsparcie w obowiązkach, może poczucie, że można na kogoś liczyć. Może konieczność zderzenia się z samodzielnością, radzenia sobie ze wszystkim. Jeśli jednak pójdziemy na kompromis z tym, co dla nas ważne, będzie to miało swoją cenę.

„Nasze niewyrażone idee i opinie nie znikają ot, tak sobie. Zostają z nami, żywiąc się naszym poczuciem własnej wartości. (…) jeśli ze względu na bezpieczeństwo zrezygnujemy z naszej prawdziwości, możemy ucierpieć z powodu lęku, depresji, (…) nałogów, napadów złości, poczucia winy (…) i niewyjaśnionego żalu.” B. Brown

Życie nie znosi próżni. Jeśli przestaniesz spotykać się z pewnymi osobami, zrobisz przestrzeń na inne relacje. To, że ktoś nie potrafi kochać, nie oznacza, że nie jesteś warta miłości, bliskości, dobrego traktowania, ale świadczy o niedostatkach tej osoby. Jeśli przestaniesz spędzać czas na tym, co nie daje ci spełnienia, będziesz mogła poświęcić go temu, co dla ciebie ważne, znaczące, co cię wzmacnia.

Brakuje ci cierpliwości w zmianie swojego życia na lepsze

„Najlepsza definicja siły pochodzi od Martina Luthera Kinga, który określił ją jako możliwość osiągania zmian.” B. Brown

Tym, co hamuje nas przed zmianami, jest lęk przed rozczarowaniem siebie i innych. Bezsilność, brak wiary, że damy sobie radę.

„Perfekcjonizm (…) prowadzi do (…) życiowego paraliżu. Życiowy paraliż odnosi się do wszystkich szans, które straciliśmy, ponieważ baliśmy się pokazać światu coś, co nie jest w pełni doskonałe. A także do wszystkich marzeń, które poniechaliśmy, ponieważ baliśmy się błędów i tego, że rozczarujemy innych.” B. Brown

Gdy odważymy się zrobić pierwszy krok, ale sprawy toczą się zbyt wolno, dajemy sobie spokój, by chronić swoje mniemanie o sobie. Wydaje nam się, że innej osobie na tym samym miejscu poszłoby lepiej.

„Przekonanie, które zaczyna dominować w naszej kulturze, że wszystko powinno być szybkie, łatwe i przyjemne, kłóci się tymczasem z nadzieją. (…) Kiedy natykamy się na coś trudnego, co wymaga czasu i wysiłku, natychmiast zaczynamy myśleć: „To powinno być łatwe. Nie warto się wysilać” albo: „Powinno mi iść łatwiej. Cała sprawa się ślimaczy, bo nie jestem w tym dobry.” B. Brown

Jeśli stawiasz sobie zbyt wygórowane cele, które nie mają szans na realizację w konkretnych okolicznościach, jeśli brakuje ci elastyczności, by spróbować inaczej, ruszyć mniejszy kawałek, dać sobie więcej czasu, możesz popaść w bezsilność i godzić się na stanie w miejscu, w którym nie chcesz być.

„Brak nadziei jest zły, gdyż powoduje, że czujemy się bezsilni.” B. Brown

„Bezsilność jest niebezpieczna. Dla większości z nas świadomość, że nie możemy czegoś zmienić, oznacza pogrążenie się w czarnych myślach.” B. Brown

Przed zmianami może powstrzymywać też wstyd i lęk przed porażką, ktory tylko w naszym umyśle urasta do niebotycznych rozmiarów.

„Najczęściej bywa tak, że człowiek zepsuje jakiś drobiazg  i czyni z tego symbol życiowej porażki, która istnieje jedynie w jego umyśle.” Tony Robbins

Jeśli nie realizujesz swoich celów, brakuje ci sprawczości i wiary w siebie, tracisz kontrolę nad własnym życiem. Kto ma wybór, ten ma możliwość decydowania o sobie.

„Kontrolę sprawuje ta jednostka, która ma największą możliwość wyboru.” T. Robbins

Masz zbyt duże wymagania względem siebie

Twoje myśli tworzą twoje samopoczucie. Niezależnie od tego, jak wiele masz, jeśli wciąż ci się wydaje, że to za mało, nie będziesz z siebie zadowolona. Zamiast żyć autentycznie, chcesz realizować cudze oczekiwania.

„Od momentu przebudzenia, aż do zaśnięcia dociera do nas mnóstwo informacji i oczekiwań związanych z najróżniejszymi aspektami naszego życia. Reklamy, filmy, teledyski pokazują nam, jak powinniśmy wyglądać, ile ważyć, (…) jak zajmować się dziećmi, jak zaprojektować wnętrze domu i czym jeździć. Te informacje są wszędzie i, moim zdaniem, nikt nie może pozostać na nie obojętny. (…) Kto korzysta na tym, że widząc te zdjęcia, źle się ze sobą czuję? (Podpowiedź: chodzi o pieniądze i/ lub kontrolę).” B. Brown

Wydaje nam się, że gdy kupimy już wszystko, nasze ciała będą perfekcyjne, a wnętrza ekskluzywne, wreszcie będziemy mogli spojrzeć na siebie przychylnie, szanować się za liczne osiągnięcia. Ale to tak nie działa.

„By naprawdę czuć przynależność, muszę być prawdziwa (…). Przez wiele lat myślałam, że jest odwrotnie: Muszę robić wszystko, co w mojej mocy, by się dopasować, a wówczas poczuję się akceptowana, a przez to polubię siebie.” B. Brown

„Nie jesteśmy wystarczająco szczupli, wystarczająco mądrzy, ładni lub wysportowani czy wykształceni i oczywiście bogaci. Zanim jeszcze siądziemy na łóżku, zanim dotkniemy palcami podłogi, już się do czegoś nie nadajemy, już przegrywamy, już nam czegoś brakuje.” B. Brown

Nie dajesz sobie prawa do przeciętności i czujesz się niewystarczająca. Mamy alergię na zwyczajność, do której danie sobie prawa, wspiera samoakceptację. Już nie chodzi o to, by być autentycznym, akceptować siebie ze słabościami i niedoskonałościami, ale o to, by być produktywnym, nieprzeciętnym, wyjątkowym i lepszym od innych. Mamy poczucie winy, gdy odpoczywamy. Unikamy relaksu, zabawy, bo to strata czasu. A gdy mamy kwadrans dla siebie przed zaśnięciem, dziwimy się, gdzie to szczęście.

„We współczesnym świecie, w którym wiążemy naszą wartość z tym, co robimy, a nasza samoocena opiera się na wydajności, wszelkie bezcelowe działania są niezwykle rzadkie.” B. Brown

szczęście

DSC_0063

szczęście

szczęście

DSC_0044

szczęścieMarta Szyszko

na podstawie:

dary_niedoskonalosci

Przeczytaj także:

Nie przeszkadza mi stanie w miejscu, jeśli jest to dobre miejsce

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments