Takeitizi.pl

kobiece slow life

pewność siebie
wellness

4 postawy, które osłabiają twoją pewność siebie, choć miały jej służyć

Przekonanie, że jest się lepszym od innych

„Ludzie charakteryzujący się brakiem pewności siebie często mają poczucie zbyt dużej swojej wartości” Artur Król

Podkreślanie, że jest się ponad, nie świadczy o pewności siebie, ale o czymś przeciwnym. To oddala od ludzi, powoduje niepotrzebną presję i lęk, że straci się przywileje, które wyróżniają na tle innych.

„Jeśli chcesz się czuć dobrze wśród ludzi, musisz w swoich myślach być wśród nich. Pomiędzy nimi. Nie pod nimi, ale też nie ponad nimi.” Artur Król

Z kolei osoby wpadające w drugą skrajność, nie chcą sprawiać kłopotu innym i nie uważają, że zasługują na drobne luksusy. Przejawia się to w tym, że gdy ktoś w poczekalni proponuje im kawę, odmawiają, nawet gdy mają na nią ochotę.

Zdrowe relacje z innymi budujemy wtedy, gdy pozwalamy na dobre traktowanie, a jednocześnie nie postrzegamy siebie jako lepszych od innych i bardziej uprzywilejowanych. Osoby takie myślą, że są w centrum zainteresowania innych i przykładają dużą wagę, by wypaść jak najlepiej.

„Zejście do ludzi (…) pozwala przede wszystkim nabranie dystansu do siebie. Jeśli nawet spadniesz, to zaraz możesz się podnieść-w końcu nie spadłeś z wysoka. Nikt też specjalnie nie zwróci na twój upadek uwagi, bo wszyscy są zbyt zajęci sobą. Dzięki temu będziesz mógł czuć się komfortowo w różnych sytuacjach i zyskasz znacznie większą swobodę niż dotychczas.” Artur Król

Zbytnie przywiązanie do planu

„Bardzo łatwo jest przecenić swój wpływ na wydarzenia i uznać, że sytuacja zależy wyłącznie od ciebie, podczas gdy w rzeczywistości masz na nią tylko częściowy wpływ.” Artur Król

Przykład? Chcesz sfinalizować intratne zlecenie, jednak klient wycofuje swoją ofertę. Znacznie zdrowiej jest postawić cel: „Zrobię wszystko, by klient był zadowolony ze współpracy”, niż: „Doprowadzę to zlecenie do końca.”

„Jeśli np. uważasz, że możesz coś zrobić albo tylko idealnie, albo do niczego, warto dodać jeszcze takie opcje, jak „dobrze”, „przyzwoicie”, „marnie” czy nawet „zadowalające innych, ale mnie jeszcze nie”. Zmniejszy to znacznie presję, jaką odczuwasz w takiej sytuacji.” Artur Król

Na pewność siebie może negatywnie wpłynąć zbytnie przywiązanie się do jednego scenariusza wydarzeń. Wyobrażamy sobie, że sprawy potoczą się konkretnym torem, bez żadnych nieprzewidzianych sytuacji. Gdy pojawiają się problemy, zarzucamy sobie nieskuteczność, zamiast wziąć poprawkę na to, że nie wszystko od nas zależy. Elastyczność pozwala wyciągnąć z sytuacji to, co najlepsze, nawet jeśli efekt końcowy nie pokrywa się z idealistycznymi wyobrażeniami. W przeciwnym razie przy pierwszym niepowodzeniu wpadamy w irytację, zmęczeni i zrezygnowani wracamy do punktu wyjścia. Mamy poczucie zmarnowanego czasu, zamiast wyciągnąć ze zdarzenia to, co najlepsze-nowe doświadczenie w jakiejś dziedzinie, kontakty lub inspiracje. Stwierdzamy, że to nie był nasz dzień, gdyby jednak nie zależało nam na jednym scenariuszu, moglibyśmy potraktować sytuację jako cenną i wartą poświęconego czasu.

pewność siebie

„Rzadko zdarza się, żeby jakiś plan udał się idealnie. Realne życie pełne jest problemów i jeśli wymyślisz sobie scenariusz idealnej sytuacji, to w chwili pojawienia się pierwszych problemów całe wyobrażenie najprawdopodobniej się załamie, przez co poczujesz się jeszcze gorzej. Jeśli jednak przewidujesz, że w danej sytuacji coś może się nie udać, to nawet jeśli faktycznie zdarzenia potoczą się nie po twojej myśli, nie podważy to ogólnego założenia, które brzmi: „Na koniec dnia wyjdę z tej sytuacji obronną ręką.” Artur Król

Powtarzanie sobie pozytywnych afirmacji w sytuacji, gdy rozdźwięk między tym, czego doświadczasz, a gdzie chciałbyś być, jest zbyt duży

U osób pewnych siebie pozytywne afirmacje są zbędne, ponieważ nie zmieniają przebiegu zdarzeń, radzą sobie świetnie z nimi czy bez nich. U osób, które jeszcze muszą popracować nad jakąś cechą lub umiejętnością, mając ją rozwiniętą w niewielkim stopniu, pozytywne afirmacje przynoszą niewielki rezultat. Z kolei dla osób niepewnych siebie pozytywne afirmacje będą miały negatywne konsekwencje.

„Sprzeczność między tym, co taka osoba sobie powtarza, a tym, jak wygląda jej rzeczywistość, zacznie w pewnym momencie budzić negatywne emocje lub generować stres w sytuacjach, w których taki kontrast jest najbardziej widoczny. (…) ludzie odznaczający się brakiem pewności siebie często mają skłonność do stosowania metod pozwalających im trzymać się swojej strefy komfortu.” Artur Król

Niepoprawny optymizm

Często sugeruje się, że pozytywne podejście do życia pozwala osiągać więcej. Jednak to pesymiści mają większe osiągnięcia:

„Wbrew opiniom pojawiającym się w popularnych poradnikach badania pokazują, że pesymiści osiągają większe sukcesy niż optymiści, mają lepsze wykształcenie i więcej zarabiają. Optymiści natomiast są szczęśliwsi i bardziej zadowoleni z życia oraz zdrowsi. Jak widać, obydwa podejścia mają swoje zalety i wady.” Artur Król

Marta Szyszko

Na podstawie:

pewność siebie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments