Takeitizi.pl

kobiece slow life

czy potrafisz o siebie zadbać
wellness

4 niepokojące sygnały, że nie potrafisz zadbać o siebie

Kiedy mamy niskie poczucie własnej wartości, nie trzeba drugiego człowieka, by poczuć się nieszczęśliwym, wystarczą nasze przekonania. Gdy zaniedbujesz siebie, czujesz się źle.

4 sygnały, że nie potrafisz zadbać o siebie

Zapracowujesz się i zaniedbujesz swoje ciało

Masz wyśrubowane standardy. Swoją listą zadań mogłabyś obdzielić kilka osób. Gdy nie uda ci się jej zrealizować, wyrzucasz sobie, że mogłaś się bardziej wykazać.

„O Alicji znajomi mówią, że jest masochistką. Pracuje po 12 godzin dziennie, źle się odżywia, nie prosi o pomoc, kiedy tego potrzebuje, a w wolnych chwilach zadręcza się analizami, co mogła zrobić lepiej, karcąc się w myślach. Często wkłada niewygodne buty, bo ważniejsze od wygody jest to, żeby dobrze wyglądać, nie zwraca też uwagi na to, gdy ludzie ją źle traktują. Rani siebie. Doprowadza do sytuacji, z których wychodzi totalnie zmęczona, z poczuciem klęski, ma więc kolejne tematy do analizowania i powody do wymierzania sobie kopniaków.” D. Gromnicka

To jak siebie traktujemy, odzwierciedla na jak wiele w swoim mniemaniu zasługujemy. Czy opychasz się fast-foodami, by zagłuszyć pustkę, nie dajesz sobie wody do picia, zadręczasz się, że jesteś niewystarczająca. Doprowadzasz się na skraj wyczerpania, nie dajesz sobie prawa do wytchnienia i zwolnienia obrotów – to wszystko nie jest wyrazem troski o siebie. Nie bierzesz pod uwagę swoich potrzeb, nie zostawiasz przestrzeni na beztroskę, a cała uwaga i aktywność skupione są na obowiązkach. Gdy pojawiają się przeciwności losu-migrena, problemy techniczne, gorsze samopoczucie, ból, z miejsca pogrążają cię w coraz większym poczuciu winy, bo nie wykonałaś wszystkiego, co było na liście. Nie bierzesz pod uwagę swoich możliwości, wymagasz od siebie zbyt wiele, a potem robisz sobie wyrzuty. Nie doceniasz tego, jak wiele ci się udało.

Asertywna postawa wobec siebie w tym przypadku to stawianie sobie oczekiwań adekwatnych do możliwości. Zostawienie marginesu na odejście od listy zadań i reagowanie na bieżące sytuacje. Masz prawo dostosować plany do poziomu swojej energii i potrzeb. To, że czegoś nie zrobiłaś, nie ujmuje twojej wartości jako człowieka.

Nie bronisz swoich granic

Uśmiechasz się i udajesz, że wszystko jest w porządku, gdy ktoś cię upokarza? Nie masz odwagi się sprzeciwić? Pozwalamy innym deptać nasze granice, gdy uważamy, że nie zasługujemy na więcej. Poczucie własnej wartości jest wewnętrzną tarczą, która każe się bronić. Jeśli jej brakuje, pozwalamy innym robić, co im się podoba.

„Aktywność w swojej własnej sprawie daje satysfakcję, jeśli ma dla nas wartość to, co robimy, a nie stawianie sobie za cel tego, jak pod naszym wpływem powinni zmienić się inni ludzie.” D. Gromnicka

Asertywność nie gwarantuje, że zostaniemy wysłuchani, że druga osoba odniesie się do naszych próśb. Odpowiadasz tylko za swoją połowę relacji. Nawet jeśli druga strona nie zmieni swojego postępowania, będziesz mieć satysfakcję, że powiedziałaś, co myślisz, ochroniłaś swoje poczucie własnej wartości i swoją godność.

Boisz się być taka, jaka jesteś w obawie, by nie stracić akceptacji i sympatii innych? Wtedy przesuwasz swoje granice, naginasz się do oczekiwań i potrzeb innych, ignorując siebie, bierzesz odpowiedzialność za innych.

„Asertywność nie wyraża się jedynie w jasnych komunikatach, bo czasami nie ma nawet jak ich przedstawić, nie ma komu ich powiedzieć. W dużej mierze wyraża się ona poprzez wybory, decyzje.” D. Gromnicka

Asertywność wyraża się także w nieprzejmowaniu odpowiedzialności za innych.

Stawiasz siebie na końcu

Równowaga w relacjach może panować wtedy, gdy twoje potrzeby i cele są dla ciebie tak samo ważne, jak potrzeby i cele innych ludzi.

„Założenia asertywności mówią o tym, że każdy jest w porządku i ma takie samo prawo do istnienia jak inni.” Dorota Gromnicka

Być może twoje potrzeby nie są dla ciebie wystarczająco ważne. Miarą zaangażowania w swoje życie jest podjęcie działania w swojej sprawie. Bierność i koncentrowanie się na innych może wynikać z przekonania, że nie zasługujesz na szczęście, zajmowanie się swoją pasją to egoizm, najpierw trzeba zająć się obowiązkami, a potrzeby innych są ważniejsze niż twoje własne, praca jest wyznacznikiem wartości, odpoczynek i przyjemności to zwykła strata czasu.

„Aldona chciałaby tańczyć, nigdy jednak nie sprawdziła żadnej oferty szkoły tańca! Znajduje milion wymówek. (…) Co oznacza być asertywnym wobec samego siebie w tej sytuacji? To wyznaczanie realistycznych celów i umówienie się z sobą na szczegółowy plan działania.” D. Gromnicka

Pogrążasz się w toksycznym poczuciu winy

Jak mogłam to zrobić? Jestem do niczego. Toksyczne poczucie winy to takie, które utrzymuje się wiele miesięcy, a czasem lat po niefortunnym zdarzeniu. Trwamy w napięciu i pretensjach do siebie. Naprawienie błędów i przebaczenie innych nie przynosi ukojenia. Nie doceniamy swoich starań i tego, co udało się poprawić. Jesteśmy wobec siebie krytyczni, surowi i wrogo nastawieni.

„Utrzymywanie nienawiści wobec siebie jest tak samo groźne i toksyczne, jak trwanie w związku, w którym używa się przemocy, agresor niszczy bowiem nasze uczucia, poczucie własnej wartości i czyni nas tak słabymi, że nie możemy się podnieść.” D. Gromnicka

Ważnym elementem dbania o siebie jest umiejętność wybaczania sobie, danie sobie prawa do błędów i niedoskonałości.

„Wybaczyć sobie nie oznacza zapomnieć-oznacza nie rozpamiętywać, nie używać tego, co się wydarzyło, przeciwko sobie. Wybaczyć sobie to zmienić swoje życie na lepsze. Asertywność w tej sytuacji to wzięcie odpowiedzialności za to, co zrobiliśmy, naprawienie szkód o ile to możliwe, pozostawienie miejsca na uregulowanie się relacji i uczuć po tym wydarzeniu i niewracanie do niego bez wyraźnego powodu. Asertywność to zapewnienie sobie kolejnej szansy, dlatego, że człowiek pozostaje wartościowy nawet wówczas, gdy popełni fatalny błąd.” D. Gromnicka

Marta Szyszko

na podstawie:

zadbać o siebie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments